Nie daj się cukrzycy!

Czy jesteśmy skazani za cukrzycę? Niekoniecznie! Sprawdź, czego unikać, by ustrzec się przed zachorowaniem!

Co zwiększa ryzyko pojawienia się cukrzycy?

Stres

Negatywnie wpływa na hormony, głownie te związane z naszymi nadnerczami oraz upośledza działanie tarczycy, która też związana jest z gospodarką cukrową. Przewlekły stres powoduje nasilone działanie kortyzolu, który zwiększa poziom krążącej we krwi glukozy, co stale stymuluje trzustkę do pracy.

Nadmiar cukrów prostych

Uważaj na słodycze! Na liście produktów zakazanych znajdują się nie tylko ciasta oraz  batoniki. Z rozwagą podchodź też do ilości wypijanych soków, napojów i nektarów. Cukry proste zawierają też owocowe jogurty, musy, kisiel, budyń. Ich źródłem są świeże i suszone owoce, miód oraz słodzone dżemy.

wysoki Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny to spis produktów spożywczych uszeregowany ze względu na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Jak to działa? Jeśli dany produkt ma indeks glikemiczny 60, oznacza to, że po jego zjedzeniu poziom glukozy wzrośnie o 60%. Jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce? Im wyższa wartość IG danego produktu, tym gwałtowniejszy będzie skok poziomy cukru wywołanego w odpowiedzi na duży wyrzut insuliny. 

Przetworzone produkty

Nie kupuj posiłków i gotowych produktów. Rób i gotuj sama. 

Słodki smak

Unikaj słodkiego smaku w ustach i słodzików, nawet jeśli nie mają cukru.

Duża ilość tłuszczów trans i tłuszczów nienasyconych

Tłuszcze trans znajdziemy m.in. w margarynach, a badania pokazują, że tłuszcze trans powodują wzrost poziomu cukru we krwi, dlatego uważaj na nie. W swojej naturalnej postaci tłuszcze nienasycone są zdrowe i zawsze występują w stanie ciekłym! Dlatego wybierz oliwę z oliwek, a nie margarynę.

Brak ruchu

Brak aktywności fizycznej sprzyja pojawianiu się cukrzycy. Każdy trening – krótki i intensywny (od kilku do kilkudziesięciu minut), spacery i aktywność na świeżym powietrzu, treningi relaksacyjne - każda z tych rodzajów aktywności chroni nas przed cukrzycą.

Produkty, dzięki którym zapobiegniesz cukrzycy

Wiemy już czego powinniśmy unikać, zatem zobacz jakich produktów nie powinno brakować w Twojej kuchni, gdy nie chcesz nabawić się cukrzycy.

Mięso – chude oraz tłuste. Kupuj świeże z rzeźni lub ubojni, a nie z osiedlowego sklepu. Unikaj również mięsa zapakowanego w plastik oraz gotowych produktów mięsnych tj. kabanosy, pasztety, mięsne smarowidła i rybne pasty. Prawdziwe przetwory mięsne powinny składać się z mięsa, tłuszczu i soli, która jest konserwantem.

Ryby – jedz te, które lubisz. Korzystaj ze świeżych, mrożonych, natomiast wędzone jedz z umiarem. Możesz użyć ich do przygotowania różnego rodzaju past i jako aromatyczny dodatek do sałatek. Włącz do swojego menu łososia, makrelę, śledzie, sardynki, szprotki, pstrąga, dorsza, tuńczyka oraz owoce morza.

Podroby - Minimum dwa, trzy razy w tygodniu warto spożywać podroby. Zapewniają sporo witaminy A, D, żelaza i cynku. Wątroba jest pełna enzymów, które działają odtruwająco, dlatego regularne spożywanie wątroby oraz innych podrobów ma działanie uzdrawiające.

Tłuszcze, których nie powinno zabraknąć: olej kokosowy, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany, masło klarowane, tłuste mięsa, orzechy.

Jaja – jako dodatek do sałatek, zup, składnik omleta czy w postaci jajecznicy.

Warzywa – jako zupy kremy, na surowo, mrożone, gotowane czy pieczone. Każde! W ilości 600-900 g dziennie. Powinny być składnikiem każdego posiłku. Z umiarem spożywaj ziemniaki, marchewkę, kukurydzę oraz inne warzywa konserwowe które mogą zawierać dużo dodanego cukru.

Owoce jagodowe, ciemne oraz sezonowe. Jedz 1, maksymalnie 2 porcje: jabłek, truskawek, grejpfrutów, moreli, brzoskwiń, borówek, jeżyn, malin, śliwek lub kiwi. Unikaj dżemów, owocowych jogurtów, soków oraz owoców suszonych.

Nabiał ekologiczny lub z dobrego źródła.

Przyprawy i zioła jak np. cynamon, goździki, kurkuma, imbir, rozmaryn, bazylia, majeranek, pieprz, papryka, czosnek, cebula, pietruszka kolendra, oregano oraz mięta.

Czysta woda z dodatkiem soli himalajskiej lub zwykła przegotowana, herbaty ziołowe, yerba mate.

14. listopada 2017 r.
Zamknij menu