Twoim problemem jest nadciśnienie? Powinnaś wiedzieć te kilka rzeczy!

Idealne ciśnienie wynosi 120/80 mmHg, gdy serce pompuje krew z taką siłą nasze narządy funkcjonują najlepiej. Za nieprawidłowe wyniki wskazujące na nadciśnienie przyjmuje się średnią wartość z kilku pomiarów przekraczającą lub równą 135 i/lub 85 mm Hg. Wysokość ciśnienia tętniczego wykazuje ścisły związek z zapadalnością na choroby układu krążenia. Za każdym razem kiedy nasze ciśnienie wykracza poza granice dochodzi do uszkodzeń ścian tętnic i zagraża sercu.

Nadciśnienie tętnicze: czy to już epidemia?

 

Wzrost zachorowalności lub współistnienia nadciśnienia tętniczego jest głęboko związany z usadzeniem homo sapiens w samochodzie, autobusie, w pracy i przed telewizorem. Dostępność produktów doprowadziła do spożywania nadmiernej ilości pożywienia, a stres przyczynił się do zmian w układzie współczulnym. Popularnym mitem o nadciśnieniu jest informacja o tym, iż nadciśnienie tętnicze jest chorobą osób starszych, jednak z tym problemem boryka się wiele dzieci oraz młodzież. Fakt - nadciśnienie potrafi rozwijać się w ciąży. Propagandą jest podawanie leków, jako jedyną formę leczenia wysokiego ciśnienia, ale faktem, że przy wrodzonym nadciśnieniu farmakologia jest na tę chwilę nieunikniona.

 

Objawy wysokiego ciśnienia:

 

  • duszność,
  • zawroty głowy,
  • kołatanie serca,
  • bezsenność,
  • potliwość,
  • przewlekłe zmęczenie,
  • wybuchowość,
  • problemy z widzeniem.

 

Stres a nadciśnienie

 

W przebiegu stresu pojawia się tendencja do wzmożonej agregacji płytek krwi, dochodzi do redystrybucji przepływu, pojawia się natychmiastowa reakcja odpornościowa angażująca limfocyty. W sytuacjach stresowych dochodzi do wielu zmian w organizmie, a wypadkową jest nadciśnienie spowodowane stresem. Jednak wzrost wydolności organizmu przekłada się na szybszą normalizację ciśnienia tętniczego po stresie psychicznym, co ciekawe intensywny wysiłek fizyczny przed sytuacją stresową również powoduje zmniejszenie przemian wpływających na powstawanie wysokiego ciśnienia.

 

Wysiłek fizyczny ukierunkowany na zmniejszenie napięć będzie idealnym rozwiązaniem dla   osób przeciążonych psychicznie. Warto te zastanowić się nad technikami relaksacyjnymi.

Witaminy a nadciśnienie

 

Medycyna od lat interesuje się wpływem witaminy C na funkcjonowanie organizmu. Jest najlepiej poznanym związkiem i dzięki temu wiemy, że ma swoje zastosowanie w profilaktyce i leczeniu chorób związanych z układem krążenia. Duży i stały niedobór witaminy C może być przyczyną utrzymującego się skurczu naczyń krwionośnych. U osób z nadciśnieniem zauważono również deficyty witaminy D.

 

Witaminę C znajdziemy w dzikiej róży, rokitniku, czarnej porzeczce, natce pietruszki, papryce czerwonej. Jeśli współistniejącym problemem jest insulinooporność, cukrzyca, nadwaga i otyłość zaleca się nie spożywanie zbyt dużej ilości owoców, natomiast warto zastosować dodatkową suplementację witaminową.

10 sposobów na nadciśnienie

Jak obniżyć zbyt wysokie ciśnienie? Wprowadź w życie te 10 rzeczy!

 

1. Dodawaj do swoich potraw czosnek.

 

2. Pij herbaty ziołowe, np. z głogu.

3. Szyszki z chmielu, jemioła i ruta również wpływają na obniżenie ciśnienia.

4. Zmniejsz spożycie kawy, unikaj alkoholu i rzuć palenie.

5. Popraw swój sen.

6. Zmniejsz spożycie soli.

7. Zacznij chodzić na spacery i zwiększaj swoją aktywność w ciągu dnia.

8. Zapytaj o radę eksperta.

9. Potas – zmniejsza ryzyko zawałów i udarów.

10. Jedz regularnie, ćwicz regularnie i planuj odpoczynek.

[Autor: Anna Wawrocka]

11. grudnia 2018 r.
Zamknij menu