Zdrowy styl życia – najlepsza profilaktyka cukrzycy!

Coraz więcej młodych i szczupłych ludzi choruje na cukrzycę typu II. Wynika to z naszego stylu życia: jemy zbyt dużo, za słodko, za tłusto, ruszamy się za mało, mamy za dużo stresów i śpimy za krótko. Skutki? Nadwaga, nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Dobra wiadomość jest taka, że możesz chronić się przed tą chorobą prowadząc zdrowy tryb życia. Im lepiej wiesz, co dzieje się w organizmie chorym na cukrzycę, tym lepiej Ci się to uda.

Co właściwie dzieje się w Twoim ciele w przypadku cukrzycy?

Komórki naszego ciała potrzebują glukozy, która dostarcza im energii. Glukoza to chemiczna nazwa cukru gronowego. Jest pozyskiwana nie tylko z cukru, ale również z innych węglowodanów. Aby glukoza przedostała się do komórek, potrzebuje klucza w postaci insuliny. Tej dostarcza trzustka. W przypadku chorych na cukrzycę działanie insuliny słabnie. Komórek nie da się już otworzyć „kluczem”, glukoza pozostaje we krwi. To oznacza, że komórki nie otrzymują wystarczających dostaw energii. Chory czuje się zmęczony. Dużo poważniejsze są jednak skutki rosnącego poziomu cukru we krwi. Uszkadza on bowiem naczynia krwionośne. Dlatego osoby chore na cukrzycę są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia zawału serca lub wylewu krwi do mózgu.

Zdrowy styl życia: mało stresu i wystarczająco dużo snu

Stres należy do czynników wywołujących cukrzycę. Hormony stresu zmniejszają skuteczność insuliny. Im dłużej są wydzielane, tym bardziej spada działanie insuliny. Dlatego wpisz przerwy na odpoczynek w swój plan dnia.

Ryzyko zachorowania na cukrzycę zwiększa również zbyt mała ilość snu lub jego nieregularność.  Niedobór snu grozi bowiem nadwagą, a niebezpieczny tłuszcz brzuszny wydziela substancje, które wzmagają insulinooporność komórek. Można przy tym przyjąć prostą zasadę: im większy obwód talii, tym wyższe ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Obniżenie wagi ciała i ryzyka zachorowania na cukrzycę

Stres i niedobór snu zwiększają nadwagę, ale oczywiście swój udział ma również zbyt obfite, tłuste i słodkie jedzenie. Dlatego zwracaj uwagę na zrównoważoną, niezbyt tłustą i niskocukrową dietę. Nie ignoruj przy tym zagrożenia ze strony ukrytego cukru. Powszechnie znanym przykładem jest cukier w ketchupie.

W przypadku żywności przetworzonej zwracaj uwagę na listę składników. Im bliżej początku listy znajduje się cukier, tym więcej znajduje się go w produkcie. Także pod określeniami takimi jak sacharoza, glukoza, fruktoza, laktoza, maltoza, dekstroza, rafinada czy syrop kukurydziany kryje się nic innego jak cukier. Jeżeli produkt jest reklamowany jako „naturalna słodycz”, nie oznacza to nic innego niż to, że dodano cukru owocowego lub gronowego.

Pobudź metabolizm ćwiczeniami

Idealna i kompleksowa ochrona przed cukrzycą polega na regularnym ruchu. Jego pozytywne skutki można zaobserwować na kilku płaszczyznach:

  • Ruch zmniejsza nadwagę.
  • Ruch poprawia działanie insuliny.
  • Mięśnie metabolizują więcej cukru.
  • Ruch obniża ciśnienie krwi, a przez to zwalcza kolejną przyczynę cukrzycy.

Najlepiej, jeżeli wykonujesz ćwiczenia siłowe i wytrzymałościowe, ponieważ poprzez rozbudowę mięśni przynoszą one najlepsze efekty.

„Poprawne” spożywanie zdrowego jedzenia.

Odżywiaj się w zrównoważony sposób. Jedz dużo zielonych warzyw, takich jak sałata, brokuły lub szpinak, i jak najmniej mięsa i wędlin. Zastąp produkty odzwierzęce zbożami. Spożywaj owoce w ich podstawowej formie, a nie jako soki. Podczas gdy cukier owocowy z soku przenika bezpośrednio do krwi, w owocach jest związany z błonnikiem i jest wolniej uwalniany.

Po każdym posiłku zaplanuj co najmniej czterogodzinną przerwę w jedzeniu. Po każdym posiłku i po każdej przekąsce trzustka wydziela insulinę. Robiąc przerwy w jedzeniu, dajesz trzustce okazję do regeneracji.

Wyjście naprzeciw cukrzycy

Do życia bez cukrzycy mogą przyczynić się również poniższe wskazówki:

  • trzy do czterech filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę.
  • jeśli pracujesz głównie w pozycji siedzącej, regularnie wstawaj i przechodź się.
  • orzechy obniżają poziom cukru we krwi. Ale uwaga: orzechy są bardzo kaloryczne.
  • najlepiej codziennie stosuj przyprawy obniżające poziom cukru we krwi takie jak cynamon, kurkuma, oregano i imbir.

Dzięki zdrowemu trybowi życia z regularnym treningiem i zrównoważoną dietą możesz obniżyć ryzyko zachorowania na cukrzycę. W ten sposób możesz utrzymać w ryzach również dopiero zaczynającą się lub już rozwiniętą cukrzycę.

10. listopada 2017 r.
Zamknij menu