I LOVE YOU SUGAR ; ) ; )

FAKTY I MITY O CUKRZE - DIETETYK KINGA

 

FAKTY I MITY O CUKRZE - DIETETYK KINGA

Cukier nie zawiera substancji odżywczych – FAKT
Cukier spożywczy to sacharoCcza produkowana z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego. Składa się z fruktozy (związku naturalnie występującego w owocach) oraz glukozy, która jest najważniejszym "paliwem" dla naszego mózgu. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy jeść słodycze bez umiaru. Cukier to przede wszystkim puste kalorie – nie ma w nim żadnych witamin ani składników mineralnych, z wyjątkiem śladowych ilości żelaza.

Nadmierne spożywanie cukru prowadzi do otyłości – FAKT
Zbyt duża ilość cukrów w diecie prowadzi do otyłości i może przyczynić się do rozwoju cukrzycy. Nadmierna masa ciała przeważnie wynika ze spożywania bardzo dużej ilości posiłków, w skład których wchodzą głównie węglowodany. Z tego powodu pogarsza się także funkcjonowanie u osób cierpiących na inne choroby przewlekłe, np. zwyrodnienie stawów czy problemy układu krążenia. Nie znaczy to jednak, że musimy całkowicie zrezygnować z cukru. Sięgajmy po owoce, które, oprócz naturalnie występującej w nich fruktozy, zawierają wiele cennych składników odżywczych, m.in. błonnik pokarmowy, składniki mineralne czy witaminy.

Słodycze zawsze muszą zawierać cukier – MIT
Choć cukier znajduje się w większości dostępnych na rynku wyrobów cukierniczych, możliwe jest wyłączenie go ze składu danego produktu przy zachowaniu pełni słodkiego smaku. Poza naturalnymi zamiennikami cukru, takimi jak miód czy daktyle, mamy ogromny wybór substancji słodzących. Do tych bezpiecznych należą przede wszystkim poliole, które powstają z surowców naturalnych, np. maltitol otrzymywany z ziaren kukurydzy. Smakuje jak cukier, a przy tym ma prawie o połowę mniej kalorii niż sacharoza.

Niedobór cukrów szkodzi – FAKT
Osoby, które chcą schudnąć, często stosują drakońskie diety polegające na całkowitym wyeliminowaniu cukru. Tymczasem cukry są " pokarmem" dla mózgu, a ich całkowity brak w diecie przyczynia się do spadku koncentracji i obniżenia możliwości intelektualnych. Ponadto obniża się poziom serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój. Przy ograniczeniu spożycia węglowodanów zwiększa się także udział tłuszczu lub białka w diecie, a organizm zaczyna pozyskiwać niezbędną ilość glukozy z glikogenu (cukru, który daje naszym mięśniom energię do intensywnej pracy). Aby organizm prawidłowo funkcjonował, powinien czerpać energię ze zróżnicowanej i odpowiednio zbilansowanej diety.

Brązowy cukier jest zdrowszy od białego – MIT
Biały cukier otrzymywany jest z buraka cukrowego – istotnym elementem w produkcji jest oczyszczanie, które polega na oddzieleniu ciemnego barwnika, zwanego melasą. To syrop, który zawiera mikroelementy, takie jak magnez, potas, żelazo czy wapń. Są to jednak tak małe ilości, że nie można traktować cukru jako cennego ich źródła. Z kolei brązowy cukier to tak naprawdę cukier biały, tyle że na powrót zabarwiony melasą. Nie jest więc ani zdrowszy, ani mniej kaloryczny – po prostu ma inny kolor. Najmniej szkodliwy jest natomiast cukier trzcinowy, pozyskiwany (jak sama nazwa wskazuje) z trzciny cukrowej. To cukier nierafinowany, o brązowym zabarwieniu, który zawiera niewielkie ilości składników mineralnych (takich jak w melasie).

29. lutego 2020 r.
Zamknij menu