PORADA TRENERSKA

Asia radzi:

Nadciśnienie tętnicze jest obecnie jedną z najbardziej rozpowszechnionych chorób sercowo-naczyniowych.

U około 30% dorosłych Polaków stwierdzono nadciśnienie tętnicze, a u kolejnych 30% ciśnienie wysokie prawidłowe, co oznacza, że należą do grupy szczególnie narażonej na rozwój nadciśnienia w przyszłości. Prawidłowe ciśnienie ma około 40% społeczeństwa, z czego tylko u połowy występuje ciśnienie optymalne (tj. ciśnienie skurczowe ≤120 mm Hg, a ciśnienie rozkurczowe ≤80 mm Hg).

 

Ważny element w profilaktyce i leczeniu nadciśnienia tętniczego stanowi racjonalny, zdrowy tryb życia, w tym odpowiedni poziom aktywności fizycznej. 

Uważa się, że regularny i rozsądnie dozowany trening może zmniejszać ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego. U osób wytrenowanych średnia wartość ciśnienia tętniczego w spoczynku jest niższa o około 10–20 mm Hg niż u osób niećwiczących. Natomiast u osób z rozpoznanym nadciśnieniem tętniczym trening fizyczny zmniejsza skurczową i rozkurczową wartość spoczynkowego ciśnienia tętniczego krwi średnio o 8–10 mm Hg. 

Obniżenie wartości ciśnienia tętniczego w spoczynku u osób z nadciśnieniem tętniczym obserwowano już po 3–4 tygodniach realizacji programu treningowego; korzystny jest również efekt powysiłkowej hipotensji, który można stwierdzić już po jednorazowym wysiłku fizycznym. Stan powysiłkowego obniżenia ciśnienia może się utrzymywać przez kilka godzin po zakończeniu ćwiczeń (w zależności od czasu trwania treningu oraz jego intensywności). Efekt ten jest wyraźniejszy i dłuższy u osób z nadciśnieniem tętniczym niż u osób zdrowych. 

Co istotne, hipotensyjny efekt systematycznego treningu nie wpływa na zagrożenie pogłębienia hipotonii u osób z niedociśnieniem tętniczym, gdyż ćwiczenia fizyczne wpływają zarówno normalizująco, jak i obniżająco na ciśnienie krwi.

 

- trening powinien odbywać się systematycznie średnio 3 razy w tygodniu

- wysiłek fizyczny powinien docelowo trwać ok. 30 min

- intensywność wysiłku powinna się mieścić w przedziale 40–60% możliwości wysiłkowych organizmu

- w treningu powinny dominować ćwiczenia o charakterze wytrzymałościowym oraz siłowym 

- każdy trening powinien być poprzedzony rozgrzewką i zakończony ćwiczeniami wyciszającymi

05. sierpnia 2016 r.
Zamknij menu