Wskazówki i ćwiczenia: jak osiągnąć równowagę między życiem prywatnym a pracą?

Termin „Work life balance“ składa się z angielskich słów „praca”, „życie” i „równowaga”. Opisuje scenariusz, w którym praca i życie prywatne są w harmonii. Oznacza to, że ani interesy osobiste, ani wymagania zawodowe nie są zaniedbywane w życiu.

Korzyści płynące z równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

Jeśli równowaga między życiem zawodowym a prywatnym od czasu do czasu wymyka się spod kontroli, łatwo sobie z tym poradzić. Tylko jej zaburzenie mieć skutki dysocjacyjne. Najbardziej znanym efektem jest syndrom wypalenia. Tej choroby związanej ze stresem można uniknąć, zachowując równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Jej przyczyny leżą w poświęceniu dla zawodu. W życiu prywatnym idzie się na kompromisy, bo podobno stawką jest praca. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że szczęście prywatne i ogólna równowaga mogą wspierać sukces zawodowy.

Kiedy równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest zaburzona?

Typowe oznaki braku równowagi to zapominanie i dezorientacja. Jeśli związek między życiem prywatnym a zawodowym nie jest zrównoważony, bierzesz jedną część w drugą. W mózgu nie ma już wyraźnej separacji, więc rzeczy często są zapomniane lub pomieszane. Czujesz się przytłoczona i nie jesteś już w stanie sprostać wymaganiom swojej pracy, a także życia prywatnego i osobistego. Ponadto powinnaś regularnie zastanawiać się, czy rodzina, przyjaciele lub hobby nie są regularnie zaniedbywane. Czy nadal masz czas na naprawdę ważne rzeczy w życiu, czy nie? Czy jesteś zadowolona ze swojej sytuacji życiowej, czy też pragniesz zmiany?

Wskazówki i ćwiczenia: JAK OSIĄGNĄĆ równowagĘ między życiem zawodowym a prywatnym?

Samoanaliza

Pierwszym krokiem do zachowania równowagi między pracą a życiem osobistym jest samoanaliza. Poznaj siebie lepiej, aby wiedzieć, co Cię uszczęśliwia, a czego unikać. Jakiej dawki stresu możesz się spodziewać po swojej pracy i kiedy powinnaś postawić granicę? Jakie są Twoje mocne i słabe strony? Co możesz rozwinąć, a z czego zrezygnować?

Lepsze zarządzanie czasem

Jeśli nie można poświęcić wystarczającej ilości czasu na życie prywatne, a praca zajmuje zbyt dużo godzin, najczęstszą przyczyną nie jest to, że zadań nie można wykonać na czas. Trzeba się nauczyć opłacalnego zarządzania czasem. Oszczędzając czas, Ty również możesz uzyskać zasłużone chwile odpoczynku i obejść się bez nadgodzin. Często winni są tak zwani „pożeracze czasu”, którzy wkradają się do pracy.

Ustaw limity czasowe

Aby zapewnić produktywność, trzeba poświęcić czas, koncentrację i energię. Limit czasu pomoże Ci uniknąć przeciążenia. Jeśli już wcześniej wiesz, że teoretycznie możesz dać sobie trzy godziny na wykonanie zadania, prowadzi to do fundamentalnego spowolnienia procesu pracy. Chociaż zadanie faktycznie można było wykonać w ciągu jednej godziny, nadal będziesz potrzebować na to trzech godzin. Tak więc pewna presja, aby coś zrobić, nie jest wcale zła. Zawsze powinnaś sama ustalać te limity czasowe i konsekwentnie się ich trzymać. Nawet jeśli jesteś mniej zestresowana, gdy wykonanie zadania zajmuje trzy godziny, nadal klasyfikujesz ten czas jako „godziny pracy”. Ale jeśli wykonałeś swoje zadanie w godzinę, masz jeszcze dwie godziny dla siebie, co może poprawić twoją równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.

Na początek zadania, których nie lubisz lub wydają Ci się trudne

Zadanie, do którego wykonania najmniej się palisz, powinno być wykonane w pierwszej kolejności. Jeśli poczekasz do ostatniej chwili i będziesz odczuwać coraz większą presję czasu, zwiększy się również poziom trudności i nerwowość. Boisz się, że nie będziesz w stanie dotrzymać terminu i być może będziesz musiała pracować w godzinach nadliczbowych. Twoje życie prywatne jest niepotrzebnie zaniedbywane. Jeśli zmierzysz się z najtrudniejszymi zadaniami na początku, wciąż będzie wystarczająco dużo czasu i energii na pozostałe. Więc nie musisz iść na kompromis w kwestii równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Unikaj rozpraszania się

Niezależnie od tego, czy prywatnie, czy zawodowo, najważniejszą rzeczą podczas wykonywania zadań jest ignorowanie i omijanie czynników zakłócających. Oznacza to: Twój smartfon powinien być częścią twojego wolnego czasu. Jeśli patrzysz na swój telefon komórkowy co 15 minut, odpowiadasz tylko krótko, a potem surfujesz przez chwilę, ogólny wynik to naprawdę długi czas, który mogłabyś wykorzystać na swoje zadanie. Kluczem do perfekcyjnego zarządzania czasem jest analiza siebie i świadome wyjście ze swojej strefy komfortu. Stała dyspozycyjność zaburza równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Kiedy jest ważna praca do wykonania, dobrze jest poinformować o tym osoby, które najczęściej się z tobą kontaktują, aby zapanował wewnętrzny spokój. Jeśli masz tendencję do sprawdzania telefonu od czasu do czasu, przenieś go do innego pokoju i patrz na niego tylko podczas przerw.

30. listopada 2021 r.
Zamknij menu