ZDROWY STYL ŻYCIA – NAJLEPSZA PROFILAKTYKA CUKRZYCY!

Coraz więcej młodych i szczupłych ludzi choruje na cukrzycę typu II. Wynika to z naszego stylu życia: jemy zbyt dużo, za słodko, za tłusto, ruszamy się za mało, mamy za dużo stresów i śpimy za krótko. Skutki? Nadwaga, nadciśnienie, podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Dobra wiadomość jest taka, że możesz chronić się przed tą chorobą prowadząc zdrowy tryb życia. Im lepiej wiesz, co dzieje się w organizmie chorym na cukrzycę, tym lepiej Ci się to uda.

CO WŁAŚCIWIE DZIEJE SIĘ W TWOIM CIELE W PRZYPADKU CUKRZYCY?

Komórki naszego ciała potrzebują glukozy, która dostarcza im energii. Glukoza to chemiczna nazwa cukru gronowego. Jest pozyskiwana nie tylko z cukru, ale również z innych węglowodanów. Aby glukoza przedostała się do komórek, potrzebuje klucza w postaci insuliny. Tej dostarcza trzustka. W przypadku chorych na cukrzycę działanie insuliny słabnie. Komórek nie da się już otworzyć „kluczem”, glukoza pozostaje we krwi. To oznacza, że komórki nie otrzymują wystarczających dostaw energii. Chory czuje się zmęczony. Dużo poważniejsze są jednak skutki rosnącego poziomu cukru we krwi. Uszkadza on bowiem naczynia krwionośne. Dlatego osoby chore na cukrzycę są w grupie podwyższonego ryzyka wystąpienia zawału serca lub wylewu krwi do mózgu.

ZDROWY STYL ŻYCIA: MAŁO STRESU I WYSTARCZAJĄCO DUŻO SNU

Stres należy do czynników wywołujących cukrzycę. Hormony stresu zmniejszają skuteczność insuliny. Im dłużej są wydzielane, tym bardziej spada działanie insuliny. Dlatego wpisz przerwy na odpoczynek w swój plan dnia.

Ryzyko zachorowania na cukrzycę zwiększa również zbyt mała ilość snu lub jego nieregularność.  Niedobór snu grozi bowiem nadwagą, a niebezpieczny tłuszcz brzuszny wydziela substancje, które wzmagają insulinooporność komórek. Można przy tym przyjąć prostą zasadę: im większy obwód talii, tym wyższe ryzyko zachorowania na cukrzycę.

12. listopada 2016 r.
Zamknij menu