Alkohol a aktywność fizyczna - porada Marcina

Alkohol i aktywność fizyczna nie idą ze sobą w parze. Jeżeli regularnie ćwiczysz, ale zamierzasz iść na piwo lub drinka dzień przed treningiem, musisz mieć na uwadze fakt, że jeżeli wypijesz za dużo, treningu może nie być. Jeżeli pijesz za często, na co dzień będzie brakować ci sił, żeby regularnie trenować, czy nawet ćwiczyć od czasu do czasu. Oto jak alkohol wpływa na organizm, wydajność fizyczną i samopoczucie.

ODWODNIENIE

Alkohol jest moczopędny, powoduje, że częściej oddajemy mocz. Jest to główna przyczyna pojawiania się kaca – odwodniony organizm jest wycieńczony i nie może pracować na odpowiednich obrotach, co sygnalizuje m.in. bólem głowy. Odwodnienie drastycznie obniża wydajność jakiegokolwiek ćwiczenia fizycznego. Jeżeli dzień przed treningiem pijesz alkohol, pamiętaj o nawadnianiu – szklanka wody po dwóch piwach lub drinkach to dobry sposób na dostarczenie wody do organizmu i ograniczenie ilości spożywanego alkoholu. Jeżeli chcesz ćwiczyć, nie możesz przesadzić z alkoholem.

PROBLEMY ŻOŁĄDKOWE

Lekkie mdłości i problemy z trawieniem to częste skutki picia alkoholu, równie powszechne jak odwodnienie. Jeżeli do tego dochodzi zatrucie alkoholem, pojawiają się również wymioty, które jeszcze bardziej odwaniają i osłabiają organizm. Wszystko to bardzo negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu jako takie, nie wspominając nawet o jakości jakiegokolwiek treningu. Poza tym alkohol podrażnia błonę śluzową żołądka i z czasem może ją trwale uszkodzić jeżeli go nadużywamy.

WOLNIEJSZE KRĄŻENIE KRWI

Alkohol powoduje wazodilatację - rozkurcz mięśni gładkich w ścianie naczyń krwionośnych. Powoduje to poszerzenie światła naczyń i spadek ciśnienia krwi. To z kolei może prowadzić do zmian normalnego poziomu tętna. Wolniejsze krążenie krwi oznacza gorszą wydajność ćwiczącego podczas treningu.

SŁABA KOORDYNACJA RUCHOWA

Po wypiciu więcej niż dwóch piw lub drinków alkohol zostaje w organizmie do następnego dnia, a efekty jego występowania to m.in. lekkie zaniki pamięci, pogorszona zdolność koncentracji i osłabiona koordynacja ruchowa. Osłabiona koordynacja ruchowa i niewystarczająca zdolność koncentracji oznaczają w sporcie słabą wydajność, wzmożony wysiłek, a nawet ryzyko kontuzji lub urazu. Jeżeli chcesz trenować regularnie i zależy ci na osiąganiu dobrych wyników, unikaj picia alkoholu dzień przed ćwiczeniem.

UCZUCIE PRZEMĘCZENIA I BRAK ENERGII

Uczucie przemęczenia oraz zmniejszona ilość energii mogą być wynikiem odwodnienia, ale jest również drugi bardzo ważny czynnik – alkohol działa bardzo depresyjnie. Uczucie smutku, przygnębienia i zmęczenia pojawia się często po wypiciu zbyt dużej ilości alkoholu. Organizm następnego dnia po piciu alkoholu zwalcza stresory nim wywołane. W ten sposób część energii pochłaniana jest na walkę ze stresorami. Kiedy dochodzą do tego pozostałe czynniki, takie jak odwodnienie, problemy z żołądkiem czy brak koncentracji, ćwiczenie staje się bardzo utrudnione, a czasem nawet niemożliwe.

30. czerwca 2015 r.
Zamknij menu