Co jeść, by dobrze spać? - porada od Agnieszki

Dieta na bezsenność wcale nie jest skomplikowana. Najważniejszym posiłkiem dla cierpiących na bezsenność jest kolacja. Można by nawet pokusić się o stwierdzenie – dobra kolacja równa się dobry sen.

     

  • Na wieczorne posiłki unikaj produktów wysokobiałkowych: mięsa, ryb, drobiu, owoców morza. Można jeść je na lunch, ale nie przed pójściem spać. Na kolację nie dodawaj też zbyt wiele tłuszczu (wystarczy łyżka stołowa oliwy). Staraj się też piec, gotować lub dusić produkty, unikaj smażenia.
  • Jeśli kolacja jest zbyt tłusta cały organizm angażuje się w jej trawienie, wzrasta temperatura ciała, co opóźnia zapadanie w sen. Także ostre przyprawy nie sprzyjają szybkiemu zasypianiu. Toteż na kolację lepiej nie zamawiać gotowych posiłków z orientalnych restauracji, nie kusić się na kebab, nie jeść kanapek z pasztetem, ani nie doprawiać zup śmietaną. Zamiast ciasta francuskiego lub gotowych maślanych ciasteczek lepiej zjeść sałatkę z owoców.
  • Żelazna zasada brzmi: przed snem nie pij alkoholu ani napojów z kofeiną. Niektórzy sądzą, że napoje alkoholowe pomagają zasnąć. I jest to prawda, ale paradoks polega na tym, że o ile pomagają zasnąć – to przeszkadzają spać, powodując wiele króciutkich przebudzeń, przerywających głęboką fazę snu. Dlatego po takiej nocy towarzyszy uczucie zmęczenia, a w ciągu dnia występuje przykra w skutkach dekoncentracja. Napoje z kofeiną natomiast działają na mózg nawet sześć godzin po ich spożyciu, więc jeśli wypijesz kawę, herbatę lub colę o godzinie 17.00, do północy nie będziesz mogła zasnąć!
  • Pamiętaj też o chodzeniu spać o tej samej godzinie. Kąpiele w wannie z dodatkiem olejków o działaniu uspokajającym mogą być pomocne, znacznie bardziej niż wieczorny prysznic. Nie oglądaj też horrorów, ani innych programów mogących wpływać na twój nastrój. Raczej przed snem wykonuj te czynności, które cię uspokajają.
  •  

12. listopada 2014 r.
Zamknij menu