Czy alkohol powoduje tycie ?

Okres karnawału- pokusy. Ile kalorii ma alkohol ?

Czy podczas diety odchudzającej powinniśmy sięgać po alkohol ?

Alkohol dostarcza tak zwanych pustych kalorii.
Jest odpowiedzialny za wzrost masy ciała oraz wpływa na rozwój otyłości brzusznej. Ilość kalorii w alkoholu jest zależna od jego rodzaju oraz dodatków, które zostały użyte na przykład do drinków

Związek miedzy piciem alkoholu a przybieraniem na wadze jest znany od dawna. Wynika to z kaloryczności samego alkoholu, a także jego specyficznego metabolizmu oraz złych decyzji podejmowanych zwykle w stanie nietrzeźwości. Spożywanie nadmiernych ilości alkoholu bardzo często wiąże się z objadaniem, spożywaniem niezdrowych pokarmów oraz poczuciem braku energii i chęci do wysiłku fizycznego. Warto pomyśleć, jak pić alkohol rozsądnie, bez szkody dla swojego zdrowia oraz wyglądu.

Alkohol powoduje tycie, ponieważ zawiera kalorie. Kalorie w alkoholu zależą od jego rodzaju. 

Jeden jego gram dostarcza aż 7 kcal, czyli więcej niż jeden gram białka. Energia pochodząca z alkoholu to „puste kalorie”, bez dodatkowej wartości odżywczej dla organizmu, jest on pozbawiony witamin i składników budulcowych.

Organizm metabolizuje alkohol w pierwszej kolejności, przez co tymczasowo zmniejszają się jego zdolności do rozkładania tłuszczów, białek czy węglowodanów, sprzyjając ich magazynowaniu.

Kieliszek wina jest równie kaloryczny, co kawałek czekolady lub ciasta. Osoba, która spożywa alkohol w średniej ilości dostarcza organizmowi około 2000 kcal miesięcznie.

Ile kalorii ma wino? Liczba kalorii w 150 ml to:

     

  • białe wino stołowe – 84 kcal,
  • czerwone wino stołowe – 88 kcal,
  • riesling – 90 kcal,
  • merlot – 95 kcal,
  • szampan – 96 kcal,
  • chianti – 100 kcal,
  • białe porto – 175 kcal,
  • czerwone porto – 185 kcal,
  •  

Jaka jest kaloryczność piwa i cydru? Liczba kalorii w 350 ml to:

     

  • piwo bezalkoholowe – 88 kcal,
  • cydr – 109–160 kcal,
  • piwo o zawartości alkoholu do 5,0 proc. – 145–150 kcal,
  • mocne piwo powyżej 8 proc. alkoholu – 198 kcal.
  •  

Ile kalorii ma wódka i mocne alkohole? Liczba kalorii w 50 ml to:

     

  • whisky – 105 kcal,
  • gin – 105 kcal,
  • brandy – 116 kcal,
  • wódka czysta – 110 kcal,
  • rum (white and brown) – 136.
  •  

Jak widać, najmniej kaloryczny alkohol to wino. ;)

 

W jaki sposób alkohol sprzyja tyciu?

- Alkohol dostarcza dodatkowych kalorii.

- Alkohol zwiększa apetyt.

- Alkohol powoduje tymczasowe przestawienie szlaków metabolicznych.

- Alkohol sprzyja rozwojowi otyłości brzusznej.

- Alkohol powoduje utratę samokontroli.

 

 

Jak uniknąć tycia związanego ze spożywaniem alkoholu?

By uniknąć tycia spowodowanego alkoholem, nie trzeba decydować się na abstynencję. Poniższe wskazówki pozwolą lepiej kontrolować ilość kalorii przyswajanych wraz z alkoholem.

 

     

  • Nie należy pić na pusty żołądek. Wiele alkoholi zawiera cukry proste, przez co mogą wpływać na poziom glukozy we krwi, gwałtownie go podnosząc. Dlatego podczas zakrapianych imprez, należy robić regularne przerwy na posiłek.
  • Należy wybierać drinki typu light i niskokaloryczne napoje gazowane.
  • Warto mieć pod ręką wodę mineralną, by gasić pragnienie pomiędzy drinkami, ograniczyć ilość wypijanego alkoholu oraz uniknąć kaca na drugi dzień.
  • Należy starać się unikać wysokokalorycznych koktajli oraz wieloskładnikowych drinków.
  • Najlepiej pić drinki powoli, małymi łykami.
  • Nie powinno się próbować za wszelką cenę dotrzymać kroku znajomym i pić „kolejek”. Bezpieczniejsze oraz zdrowsze jest spożywanie alkoholu we własnym tempie.
  • Rozcieńczanie niektórych alkoholi (np. białego wina) odrobiną wody pozwala pić je dłużej i wolniej.
  • Należy przestrzegać zalecanych norm spożycia alkoholu. Umiarkowane spożycie alkoholu to jeden drink dziennie w przypadku kobiet i dwa drinki dziennie w przypadku mężczyzn. Szczególnie niezdrowe jest weekendowe upijanie się.
  • Przed wieczornym wyjściem warto przygotować sobie w domu zdrowe przekąski, by zaspokoić głód po powrocie z imprezy.
  •  

14. lutego 2019 r.
Zamknij menu