Dzieci i zdrowe przekąski – porada od Aldony

Jedzenie małych przekąsek pomiędzy głównymi posiłkami jest jak najbardziej wskazane, pod warunkiem, że są to przekąski zdrowe i niskokaloryczne. Ta sama zasada dotyczy zarówno dorosłych jak i dzieci. Z tą różnicą, że dzieci niekoniecznie są w stanie zrozumieć dlaczego zdrowe odżywianie się jest ważne. Zadaniem rodziców jest im to wytłumaczyć.

Badanie

Zdają sobie z tego sprawę amerykańscy naukowcy, których badanie opublikował właśnie magazyn Pediatrics. Specjaliści zbadali grupę 200 uczniów z 3. oraz 6. klasy podstawowej. Dzieci, które w ramach przekąski dostawały warzywa i ser zjadały aż o 72% kalorii mniej niż dzieci żywiące się chipsami ziemniaczanymi i innymi niezdrowymi przekąskami zawierającymi tłuszcze trans. U dzieci z nadwagą oraz dzieci otyłych różnica ta była jeszcze bardziej widoczna. Również ważny jest fakt, że dzieci, które jadły warzywa, potrzebowały mniejszej ilości kalorii, żeby poczuć się syte.

Podczas badania dzieci oglądały 45-minutowy program telewizyjny i w tym czasie mogły dowolnie podjadać przygotowaną dla nich przekąskę. Pierwsza grupa otrzymała same warzywa i przez to przyjęła mniej kalorii, druga grupa jadła warzywa z serem i przyjęła trochę większą ilość kalorii, ale nie za dużą. Z kolei ostatni grupa, która żywiła się chipsami otrzymała największą ilość kalorii.

Porozmawiaj z dziećmi

Specjaliści namawiają do zastąpienia niezdrowych przekąsek warzywami, serem, twarożkiem, itp. Dzieci niechętnie się na to zgodzą, jeżeli nie wytłumaczysz im dlaczego jest to ważne. Rozmowa na temat zdrowego odżywiania się i zmian nawyków pomoże wyjaśnić sytuację twoim pociechom i przekonać je do jedzenia zdrowych przekąsek. Nie jest to tylko kwestia kalorii - niezdrowe przekąski w postaci chipsów mają ogólnie negatywny wpływ na zdrowie. Warzywa i owoce zawierają dużo błonnika, dzięki któremu szybciej czujemy się najedzeni i dłużej pozostajemy syci. Ser, mimo że ma więcej kalorii, jest bogaty w wapń i proteiny, ważne składniki odżywcze potrzebne dla prawidłowego rozwoju.

Jeżeli wytłumaczysz dzieciom, że odżywiając się zdrowo, lepiej o siebie dbają i że będzie to mieć odpowiednie skutki w przyszłości, dzieci poczują, że robią coś dobrego dla siebie. Nie oznacza to, że nigdy nie mogą zjeść chipsów czy batoników - nie możesz zakazać im tych przyjemności, ale musisz wytłumaczyć, że nie można ich jeść bez przerwy.

21. kwietnia 2015 r.
Zamknij menu