Posiłek po treningu, czyli jak ważne jest okno anaboliczne.

Często mówimy Wam, że to co zjecie zaraz po treningu ma niebagatelny wpływ na procesy związane z regeneracją oraz budową mięśni. Jest to połączone ze zjawiskiem zwanym oknem anabolicznym, które decyduje o postępach lub ich braku w rozwoju mięśni. Co zrobi

Okno anaboliczne to czas, w którym mięśnie chłoną substancje budulcowe i energetyczne niczym gąbka. Trwa on dość krótko, bo od 2 do 3 godzin po wysiłku. Jednak to pierwsza godzina jest kluczowa. W tym czasie organizm najefektywniej wykorzystuje składniki, które mu dostarczamy. Naukowcy coraz dokładniej określają optymalne zasady postępowania, które mają na celu najlepsze wykorzystanie naszych potencjalnych możliwości w zakresie rozbudowy i regeneracji mięśni. Jednogłośnie wskazują, że czas po treningu ma ogromny wpływ na budowę masy mięśniowej.

 

Okno anaboliczne wiąże się zarówno z treningami jak i odżywianiem. Jednak w tym wypadku rola drugiego czynnika jest znacznie ważniejsza. Jakich więc składników odżywczych potrzebuje nasz organizm? Po zakończeniu treningu jesteśmy wypompowani z glikogenu, zachodzi katabolizm mięśni i ujemny bilans azotowy.

Stąd też zalecane jest aby spożyć odpowiednią dawkę węglowodanów, które uzupełnią straty glikogenu (zapasowej formy energii) i wspomogą przebieg procesów naprawczych warunkujących prawidłowy metabolizm. Ponadto, dostarczamy organizmowi aminokwasy lub białko o działaniu regeneracyjnym. Daje to ustrojowi budulec i tworzy dodatni bilans azotowy. Należy wprowadzić odpowiedni posiłek potreningowy, który powinien składać się z pełnowartościowego białka np. nabiału, oraz węglowodanów szybko wchłanianych np. owoców.

 

W związku z powyższymi zasadami i zjawiskami, naszym głównym celem po zakończeniu ćwiczeń powinno być jak najszybsze przestawienie organizmu ze stanu katabolicznego w stan regeneracji. Zwiększamy więc zasób glikogenu, syntezy i redukujemy rozpad białka. Jeżeli tego nie zrobimy grożą nam takie konsekwencje jak zakwaszenie mięśni i obolałość potreningowa.

22. lutego 2016 r.
Zamknij menu