Sport w czasie ciąży - porada od Aldony

Kobiety w ciąży często słyszą: musisz odpoczywaćnie przemęczaj się,wrócisz do sportu po urodzeniu dzieckanie dźwigajnie biegajczęsto leż w łóżku. A ciąża to nie choroba i aktywność fizyczna mamy ma ogromny wpływ na rozwój dziecka, przebieg porodu i powrót do dawnej sylwetki po urodzeniu malucha.

Jeśli nie ma więc przeciwwskazań medycznych, kobieta nie powinna rezygnować ze sportu – oczywiście bezpiecznego i dopasowanego zarówno do jej samopoczucia, jak i kondycji fizycznej. Zaleca się, aby kobieta ćwiczyła przez min. 30 minut 3 razy w tygodniu.

Ćwiczenia zalecane w ciąży (nawet dla słabo wysportowanych kobiet):

     

  • pływanie,
  • aqua aerobic,
  • regularne spacery,
  • fitness – odpowiedni program dla kobiet w ciąży,
  • ćwiczenie Kegla, - joga, - jazda na rowerze stacjonarnym,
  • body Ball,
  • pilates.
  •  

Ćwiczenia w I trymestrze ciąży, kiedy zarodek jeszcze się nie zagnieździł, nie powinny w żaden sposób obciążać ciężarnej fizycznie, nie mogą powodować wzmożonego napięcia brzucha – mogłoby to przyczynić się do poronienia. Zaleca się ćwiczenia o małej intensywności. Dlatego w ciągu tych pierwszych trzech miesięcy należy wykonywać ćwiczenia oddechowe oraz korygujące nieprawidłową postawę, jak również ćwiczenia rąk i nóg w szerokim zakresie. Należy je wykonywać od początku ciąży, ponieważ prawidłowa postawa zmniejsza obciążenie kręgosłupa.

Od piątego miesiąca ciąży nie są wskazanie ćwiczenia wymagające leżenia płasko na plecach. Podczas takich ćwiczeń dużych rozmiarów macica może wywierać ucisk na naczynia krwionośne, upośledzając krążenie. Należy też uważać na przesadne prostowanie stóp – może ono powodować bolesne skurcze łydek. Dlatego podczas ćwiczeń stopy zginamy tak, żeby kierować palce w stronę twarzy.

Sporty zabronione podczas ciąży:

     

  • wszystkie sporty zespołowe,
  • bieganie powyżej 3 km dziennie,
  • jazda konna, - jazda na rowerze,
  • narciarstwo alpejskie,
  • lekkoatletyka,
  • aerobik i tańce akrobatyczne,
  • sporty motorowe, skoki do basenu,
  • nurkowanie,
  • surfing,
  • żeglarstwo,
  • sporty walki,
  • gra w tenisa,
  • wspinaczka górska.
  •  

03. lutego 2015 r.
Zamknij menu