ROZCIĄGANIE

Po co się rozciągać i jak typ stretchingu wybrać?

Nie od dziś wiadomo, że przyrost masy mięśniowej wymaga regularnej pracy, odpoczynku oraz diety. Jednak niewiele osób wie i pamięta, że do prawidłowego ich rozwoju niezbędny jest także rozciąganie. Aby mięśnie mogły prawidłowo się kształtować muszą być jednocześnie elastyczne oraz musi cechować je plastyczność. Stretching nie tylko wpływa na ich kondycję, ale także stwarza odpowiednie środowisko do ich rozwoju.

Stretching, to rozciąganie mięśni w kilku płaszczyznach. Przygotowuje cały organizm do kolejnego wysiłku poszerzając zakres ruchu oraz chroniąc organizm przed kontuzjami.

Wyróżniamy stretching dynamiczny, statyczny oraz pasywny.

Stretching dynamiczny opiera się o poruszanie ciała ze zmienną prędkością wykonywania ruchu.

Z kolei rozciąganie statyczne to powolne i kontrolowane rozciąganie mięśni w całym zakresie ich ruchu. Przy maksymalnym rozciągnięciu powinno się wytrzymać 20-30 sekund.  

Rozciąganie pasywne polega na ustawieniu koniczyny tak, aby mięsień znajdował się w pozycji jak największego oddalenia od przyczepów. W takim ustawieniu wytrzymujemy ok. 30-40 sekund. Czynność powtarzamy kilkukrotnie.

Rozciąganie jest zalecane wszystkim niezależnie od wieku. Szczególnie nie powinny o nim zapominać osoby trenujące oraz przebywające przez wiele godzin w jednej pozycji, np. siedzącej. Pomaga rozluźnić powstałe przykurcze.

 

Wśród wielu ekspertów pojawiają się dyskusje na temat typu rozciągania oraz jego odstępu od treningu. Obecnie dominuje opinia mówiąca, że po treningu interwałowym należy wykonywać rozciąganie statyczne zaraz po treningu, natomiast w przypadku treningu siłowego rozciąganie powinno nastąpić minimum 2-4h po zakończonym treningu.

07. września 2017 r.
Zamknij menu