Woda - dlaczego jest taka ważna dla naszego zdrowia?

 Teoretycznie każdy z nas wie, że należy pić wodę. Ale po co, i ile? Czy tylko po to by zaspokoić pragnienie? W czym konkretnie pomaga nam picie wody?

KIEDY NALEŻY PIĆ WODĘ?

Wodę trzeba pić regularnie, najlepiej małymi łykami. Lepiej jest pić częściej a mniej niż dużo za jednym razem. Wypicie naraz dużej ilości wody może spowodować szybsze wypłukiwanie soli mineralnych (sodu, potasu) z organizmu.

Nie powinno się pić w trakcie posiłków, ponieważ zmniejsza się wówczas  stężenie enzymów trawiennych, a to utrudnia trawienie. Powoduje to również, że spożywany pokarm zlepia się z żołądku, a to z kolei sprawia, że aby się najeść trzeba zjeść więcej. Dobrze jest więc wypicie szklanki wody na 10 minut przed i po jedzeniu.

JAK CZĘSTO PIĆ WODĘ?

Pragnienie samo w sobie jest już sygnałem ostrzegawczym naszego organizmu, że jesteśmy odwodnieni. Dlatego nie doprowadzajmy do stanu, kiedy już bardzo chce się nam pić, ale też nie pijmy na siłę wtedy, kiedy naprawdę nie chce nam się pić

ILE WODY PIĆ?

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg (albo 1litr na 30kg) masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 1,5 – 3,5 litrów wody dziennie. Wraz ze wzrostem aktywności ruchowej oraz temperatury otoczenia należy zwiększać jej spożycie. Możesz też podzielić swoją aktualną wagę przez 30 wtedy dokładnie będziesz wiedzieć ile pić wody dziennie.

Przykład: jeśli ważysz 60 kg to „60 : 30 = 2”, czyli powinieneś pić 2 litry wody dziennie.

Bardzo ważne jest picie wody zaraz po przebudzeniu i to właśnie wtedy powinniśmy wypijać największą jej ilość w ciągu dnia. Aby wiedzieć dokładnie, jaka to ilość uzyskany wynik podziel jeszcze na 3

Przykład: 2 litry : 3 = prawie 0,7 litra po przebudzeniu.

DLACZEGO NALEŻY PIĆ DUŻO WODY?

Już 10% ubytek wody z organizmu powoduje całkowitą niezdolność do wykonywania jakiegokolwiek wysiłku fizycznego.
Gdy straty wody przekraczają 20-22% człowiek umiera.

Jeśli ktoś się odchudza i nie pije dostatecznej ilości płynów, zakwasza swój organizm. Niewłaściwe odżywianie, brak ruchu, palenie, stres zakłócają równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Organizm zakwasza się i zatruwa. Kwasy odkładają się w stawach i tkankach w postaci soli niszcząc strukturę komórek. Inne trucizny – takie jak metale ciężkie – organizm magazynuje, ponieważ nie nadąża z ich rozkładem i usuwaniem. Zaczynając pić większe ilości wody usuwamy z organizmu wszystkie te uboczne produkty przemiany materii. Z tego też powodu możemy częściej korzystać z toalety. Jednak wkrótce funkcje organizmu „dostosują się” i wraz z oczyszczaniem przerwy pomiędzy oddawaniem moczu staną się

Oto lista korzyści wynikających z picia wody:

1.                  Powstrzymuje apetyt

2.                  Poprawia trawienie

3.                  Pobudza metabolizm

4.                  Pomaga w odróżnieniu głodu od pragnienia

5.                  Redukuje cholesterol

6.                  Poprawia funkcjonowanie wątroby

7.                  Wypłukuje z organizmu toksyny

8.                  Pomaga w pozbyciu się problemów jelitowych

9.                  Redukuje cellulit

10.              Pomaga w rzeźbieniu mięśni

11.              Nawilża skórę, przez co poprawia jej wygląd i elastyczność

12.              Dotlenia organizm

13.              Pomaga w dostarczaniu składników odżywczych do wszystkich narządów

14.              Reguluje temperaturę organizmu

15.              Zwalcza zmęczenie i dodaje energii

16.              Pomaga we wzroście czerwonych krwinek

17.              Poprawia „nasmarowanie” stawów

18.              Poprawia wydolność organizmu w czasie ćwiczeń

19.              Poprawia funkcjonowanie serca i minimalizuje ryzyko zawału o 41%

20.              Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka okrężnicy o 45%, raka pęcherza o 50% oraz

21.              Zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi

22.              Redukuje bóle głowy

23.              Redukuje bóle pleców

24.              Poprawia pamięć oraz koncentrację

25.              Utrzymuje w dobrym nastroju

26.              Zwalcza skurcze

27.              Pomaga zwalczyć gorączkę

28.              Poprawia wzrok

29.              Niweluje nieświeży oddech oraz dyskomfort spowodowany spierzchnięciem ust, suchością gardła oraz opuchnięcie języka

30.              Poprawia funkcjonowanie nerek, zmniejsza infekcje dróg moczowych oraz kamicy nerkowej.

 

 

 

21. kwietnia 2017 r.
Zamknij menu