Pojęcie hiperlordozy lędźwiowej staje się co raz bardziej znane wśród osób borykających się z bólami w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Co to jest i jak sobie z tym poradzić?

Kręgosłup człowieka w naturalny sposób został ukształtowany tak, aby absorbować różnego rodzaju siły i obciążenia. Dlatego u każdego z nas można zauważyć naturalne krzywizny w postaci lordozy szyjnej, kifozy piersiowej, lordozy lędźwiowej oraz kifozy krzyżowej. Samo pojęcie lordoza oznacza wygięcie kręgosłupa w przód w osi strzałkowej, natomiast kifoza oznacza wygięcie kręgosłupa w tył również w osi strzałkowej.

Wymienione powyżej wygięcia kręgosłupa są normą i nie powinny stanowić żadnych podstaw do odczuwania bólu. Problem pojawia się, gdy któraś z krzywizn staje się (lub od urodzenia była) zbyt pogłębiona lub spłycona. Dzisiaj kilka słów o pogłębionej lordozie lędźwiowej, przypadłości często spotykanej wśród kobiet.

Pogłębiona lordoza lędźwiowa charakteryzuje się  zbyt wystającym brzuchem oraz nadmiernie wypiętymi pośladkami. Zauważa się wówczas przodopochylenie miednicy oraz zaburzoną postawę ciała. Konsekwencją utrzymywania wadliwej postawy, może być ból w dolnym odcinku pleców oraz w sytuacji podnoszenia czegoś ciężkiego (walizka, torba) - przepuklina lub dyskopatia.

Aby zapobiec nieprzyjemnym konsekwencjom nieprawidłowej postawy, należy skorzystać z porady fizjoterapeuty i trenera, która pomoże nabrać poprawnych nawyków motorycznych oraz pokaże w jaki sposób zmniejszyć dolegliwości.

Przyczyną nieprawidłowej postawy ciała oraz pogłębionej lordozy lędźwiowej może  być:

- przykurcz mięśni biodrowo-lędźwiowych

- osłabione mięśnie brzucha

- osłabione mięśnie pośladkowe

- u kobiet dodatkowo zaawansowana ciąża.

U niektórych osób pogłębioną lordozę lędźwiową zauważa się już we wczesnym wieku dziecięcym i wynika to z naturalnego ukształtowania kręgosłupa. Takie przypadki nie zawsze traktowane są jako patologiczne.

Osoby, które jednak nabyły takową postawę w wyniku spędzania dużej ilości czasu w pozycji siedzącej (przykurcz m. biodrowo-lędźwiowych, osłabienie m. pośladkowych), mogą skutecznie wpłynąć na doskwierające dolegliwości w postaci systematycznych ćwiczeń angażujących rozleniwione partie mięśniowe, rozkurczając jednocześnie te skrócone jak m. biodrowo-lędźwiowy.

Zachęcamy zatem do systematycznych ćwiczeń oraz do korygowania postawy po zasięgnięciu porady u specjalisty.

 

Trenerka

Aneta Maciejewska

 

Źródła: www.fizjoplaner.pl, www.fizjoterapeuty.pl

29. maja 2019 r.
Zamknij menu