Rola pośladków w treningu oraz życiu codziennym

W dzisiejszym artykule zwrócimy uwagę na to, jak ważną rolę odgrywają nasze pośladki oraz na co zwrócić uwagę podczas treningu. Pośladki dzielą się na 3 części:

–  mięsień pośladkowy wielki – jego główną i najważniejszą rolą jest utrzymanie pionowej postawy ciała, prostowanie stawu biodrowego, przywodzenie i odwodzenie uda oraz obracanie kończyny na zewnątrz

–  mięsień pośladkowy średni – głównym zadaniem jest stabilizacja miednicy w płaszczyźnie czołowej. Uaktywniamy go w czasie chodzenia, jest głównym odwodzicielem uda, bierze udział w zginaniu oraz prostowaniu stawu biodrowego, dodatkowo obraca udo do wewnątrz oraz zewnątrz.

–   mięsień pośladkowy mały –  jest najsilniejszym rotatorem wewnętrznym uda. Pełni podobne czynności co mięsień pośladkowy średni.

Mięśnie pośladkowe są jednym z głównych fundamentów zdrowego kręgosłupa. Wspierają nasze ciało w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Jeżeli nasze pośladki będą niedostatecznie wytrenowane może doprowadzić to do nadmiernej mobilności miednicy, powodując bóle dolnego odcinka kręgosłupa, co w przyszłości może przyczynić się do nadmiernych krzywizn kręgosłupa.

 Aby temu zapobiec należy podczas treningu zwracać uwagę zarówno na napięcie mięśni brzucha jak również mięśni pośladkowych. Unikajmy przodopochylenia oraz tyłopochylenia miednicy podczas wykonywanych ćwiczeń, dzięki czemu zabezpieczymy odcinek lędźwiowy kręgosłupa przed niekontrolowanymi wygięciami, a co za tym idzie przed bólem i urazami.

 

Adrianna Żarnowiecka

12. czerwca 2019 r.
Zamknij menu