W aktywnym ciele zdrowy mózg

Niewiele rzeczy jest dla mózgu równie ważnych  jak to, czy się ruszamy.

Aktywność fizyczna poprawia:

     

  • samopoczucie
  • koncentrację
  • pamięć
  • kreatywność
  • odporność na stres
  • pomaga utrzymać ciało w dobrej formie
  •  

 "Jeśli chcecie mieć silne ramiona, powinniście ćwiczyć ramiona, a nie nogi. To samo dotyczy chyba mózgu?(...) Może was to zaskoczy, lecz mózg to narząd, który najlepiej wzmacnia wasza aktywność fizyczna" Anders Hansen, szwedzki lekarz, specjalizujący się w psychiatrii.

 Jak całe ciało, mózg jest w ciągłej przebudowie. Stare komórki obumierają, a na ich miejsce powstają nowe. To samo dzieje się z połączeniami międzykomórkowymi, im więcej aktywności tym więcej tworzy się nowych połączeń a te nieużywane zanikają. O prawidłowości funkcjonowania mózgu nie decyduje jego wielkość czy liczba neuronów ani nawet ilość połączeń między komórkami. 

Co w takim razie ma wpływ? Za dobrze funkcjonujący mózg odpowiedzialne jest ścisłe połączenie pomiędzy i współpraca wszystkich płatów mózgowych ze sobą. Dzięki aktywności fizycznej tworzą się silniejsze i trwalsze połączenia między wieloma obszarami mózgu.

     

  • Bieganie poprawia kondycję
  • Ćwiczenia siłowe wzmacniają mięśnie
  • Ruch na odpowiedniej intensywności sprawia, że komórki mózgowe pracują efektywniej u osób aktywnych fizycznie.
  •  

GABA to aminokwas który działa jak hamulec spowalniający aktywność mózgu. Pilnuje, aby nie dochodziło do reorganizacji (rozwoju, zmian) w komórkach mózgowych -neuronach. Spowalnia procesy myślowe i reakcje na bodźce. Ćwiczenia i pozostawanie w ruchu przynajmniej 20-30 min dziennie redukuje ilość kwasu GABA. To z kolei korzystnie wpływa na neuroplastyczność, czyli przebudowę liczby neuronów, połączeń między nimi, połączeń między różnymi obszarami w naszej głowie. W efekcie przekłada się to na radzenie sobie z lękiem, wszechobecnym stresem, poprawia koncentrację, pamięć i spowalnia starzenie się mózgu.

 

Regularna aktywność fizyczna zapewnia wiele korzyści takich jak: szczupła sylwetka, płaski brzuch, wysportowane ciało, zdrowe plecy bez bólu. W najgorszym razie może się ograniczyć do podniesienia sprawności umysłowej czy warto???

 

[Autor: Agnieszka Gędek - trener personalny Mrs.Sporty Warszawa-Służew, trener Blackroll, instruktor Fitness]

13. października 2018 r.
Zamknij menu