Prawidłowe ciśnienie krwi - jak wspomagać prace naszego układu krążeniowego

Porady trenera Mrs.Sporty

W JAKI SPOSÓB KRĄŻY KREW?

Serce podczas skurczu wypompowuje krew do naczyń krwionośnych. Nacisk, jaki krew wywiera na ściany naczyń, jest nazywany ciśnieniem krwi. U zdrowego człowieka wynosi ono 120/80 mmHg (milimetrów słupa rtęci). O podwyższonym ciśnieniu krwi mówi się, gdy wartości wynoszą powyżej 140/90 mmHg, a o umiarkowanym nadciśnieniu, gdy przekraczają 160/96 mmHg.

KIEDY POJAWIA SIĘ NADCIŚNIENIE?

Jeżeli krew nieustannie wywiera zbyt duży nacisk na otaczającą przestrzeń, może dchodzić do drobnych uszkodzeń wewnętrznych ścian naczyń krwionośnych. Uszkodzone ściany grubieją, twardnieją, ulegają zwężeniu. To prowadzi do miażdżycy naczyń. Kiedy krew nie jest w stanie płynąć bez przeszkód przez zwężone naczynia krwionośne, wzrasta jej ciśnienie.

Trwale podwyższone ciśnienie może wywołać:

     

  • udar mózgu,
  • uszkodzenia nerek,
  • choroby serca,
  • zawał.
  •  

Do nadciśnienia przyczynia się w dużej mierze nasz tryb życia:

     

  • brak ruchu,
  • niezdrowe nawyki żywieniowe
  • przewlekły stres.
  •  

STYL ŻYCIA OBNIŻAJĄCY CIŚNIENIE KRWI

     

  1. Zmniejsz nadwagę. Każdy zbędny kilogram podwyższa ciśnienie krwi.

  2. Regularnie się ruszaj. Ruch rozszerza naczynia krwionośne, obniża poziom hormonów stresu i zmniejsza nadwagę.

  3. Pilnuj poziomu cholesterolu, ponieważ jego nadmiar zwiększa ryzyko miażdżycy naczyń krwionośnych.

  4. Staraj się eliminować (lub przynajmniej zredukować) stres i regularnie odpoczywaj.

  5. Nie pal papierosów, ograniczaj picie alkoholu, pamiętaj o umiarze w piciu kawy.

  6. Regularnie mierz ciśnienie krwi.

  7.  ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO I W SPOSÓB ZBILANSOWANY:

  8.  

     

  • spożywaj dużo białka roślinnego (rośliny strączkowe, soja);
  • codziennie jedz owoce i warzywa;
  • jedz produkty o wysokiej zawartości składników odżywczych (witaminy, mikroelementy, składniki mineralne);
  • ogranicz spożycie soli - ilość przekraczająca 6 g dziennie podwyższa ciśnienie krwi;
  • spożywaj produkty zawierające tłuszcze jedno- i wielonienasycone np. orzechy, oliwki, awokado, oliwę, olej z pestek dyni, olej z ostropestu;
  • unikaj tłuszczów odzwierzęcych i nasyconych kwasów tłuszczowych zawartych w nabiale, kiełbasie, oleju kokosowym i palmowym, ponieważ podnoszą poziom cholesterolu we krwi;
  • zrezygnuj z produktów zawierających „ukryty tłuszcz”, takich jak wędliny, produkty wysoko przetworzone i słodycze.
  •  

27. marca 2017 r.
Zamknij menu