2-3 kg więcej w ciągu jednej nocy?

Zapewne nie raz zastanawiałaś się dlaczego czasem ważysz o 2-3 kilogramy więcej niż poprzedniego dnia.

Czyżby zaledwie w ciągu kilkunastu godzin przybyło aż tyle tłuszczu?. To niemożliwe - winny to woda w organizmie. Warto przy tym pamiętać, że woda nieustannie krąży w naszym organizmie, a jej bilans u zdrowej osoby wynosi zero. Oznacza to, żwydalamy tyle wody, ile spożyjemy (z napojami i żywnością). Czasem jednak ten precyzyjny mechanizm szwankuje i gromadzimy zbyt dużo płynów w tkankach, stąd nieoczekiwany przyrost wagi.

Dlaczego? Przyczyn może być kilka:

     

  • Paradoksalnie zatrzymujemy sporo płynów, gdy ich nam brakuje. Dzieje się tak, kiedy pijemy mniej niż litr wody dziennie, oprócz kawy i mocnej herbaty. Organizm odkłada wówczas płyny w tkance podskórnej na czarną godzinę zabezpieczając się przed odwodnieniem. Stąd przyrosty wagi u osób dbających o linię, a zapominających o odpowiedniej ilości napojów w diecie.
  •  

     

  • Jedną z najczęstszych przyczyn zatrzymywania płynów w ciele jest nadmiar soli kuchennej w diecie. Problemem jest nie tylko nagminne dosalanie potraw na talerzu, ale również jedzenie wędlin, ryb wędzonych, kwaszonych i marynowanych warzyw, a także pieczywa, które zawierają dużo soli. Nie mówiąc o słonych przegryzkach: chipsy, paluszki, krakersy, orzeszki. Sól „wiąże” wodę w tkankach, zwiększając zarowno wagę, jak i ciśnienie krwi.
  •  

     

  • Opuchlizna i uczucie ciężkości wywołane nadmiernym gromadzeniem płynów może być skutkiem chwilowego zachwiania równowagi hormonalnej w organizmie. Na przykład nadmiernej aktywności estrogenów. To zaś prowadzi do powstawania:obrzęków,.uczucia pełności i rozpierania brzucha, napięcia i bolesności piersi.
  •  

Rada trenerek klubu MRS.SPORTY Zabrze:

     

  • pij 6-8 szklanek wody dziennie
  • wypijaj rano na czczo szklenkę wody ciepłej z sokiem z połwki cytryny
  • sięgaj po napary ziołowe - np. z pokrzywy,
  • zrezygnuj z słonych przekąsek
  • racz się moczopędnymi owocami: truskawkami, arbuzami, melonami, czereśniami.
  •  

 

zródło: polki.pl/zdrowie_i_psychologia_zapytaj_lekarza_artykul,10028404.html

02. lipca 2015 r.
Zamknij menu