Co odpowiada za kolor warzyw?

Nie bez powodu owoce i warzywa mają różne kolory - inna barwa to inne korzyści dla zdrowia i odmienne właściwości. Co oznaczają poszczególne kolory i jakich ważnych dla organizmu mikroskładników powinnaś szukać w konkretnych owocach i warzywach?

Czerwone owoce i warzywa

Za ich kolor odpowiada jeden z silniejszych przeciwutleniaczy - likopen. Znajdziesz w nich również grupy flawonoidów, które wspólnie z przeciwutleniaczami zwalczają wolne rodniki, a tym samym wspomagają regenerację organizmu, chronią przed nowotworami i starzeniem się. Czerwone owoce i warzywa są też bogate w potas i witaminę C. Pierwszy z nich jest ważny dla osób z problemami z sercowo-krążeniowym. Witamina C m.in. wspomaga odporność i hamuje rozwój guzów nowotworowych.

 

Niebieskie lub fioletowe warzywa i owoce

 Uważane są za najzdrowsze. Zawierają silne przeciwutleniacze, witaminę C oraz ważny dla układu pokarmowego błonnik. Wspomagają układ krążeniowy, trawienny oraz nerwowy. Im ciemniejsze, tym lepsze, ponieważ znajduje się w nich więcej wartości odżywczych.

 

Zielone owoce i warzywa

Za zielony kolor odpowiedzialny jest oczywiście chlorofil, który świetnie wpływa na układ trawienny oraz stymuluje pracę wątroby. Zielone warzywa i owoce to skarbnica witamin C, K oraz B6. Są bogate w błonnik, wspomagające zdrowie naszych kości wapno oraz beta-karoteny. Świetnie wpływają na wzrok, poprawiają stan skóry oraz podwyższają odporność

 

 Pomarańczowe warzywa i owoce

Zawarty w nich alfa- oraz beta-kroten ma spore znaczenie dla wzroku, ale także dla naszej skóry, włosów i paznokci. Warzywa i owoce w tym kolorze są źrółem potasu oraz witaminy C - zapobiegają infekcjom i pomagają regulować gospodarkę wodną organizmu.

 

Białe warzywa i owoce

 Bywają niedoceniane ze względu na niewielką zawartość mikroelementów - jedynie niektóre z nich zawierają witaminę K, D czy potas. Warto jednak pamiętać, że wiele z nich (cebula, czosnek) to tzw. naturalne antybiotyki. Wykazują działanie działanie antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwzapalne. Co ważne: białe warzywa i owoce wyrównują poziom hormonów oraz stabilizują gospodarkę cholesterolową zmniejszając tym samym ryzyko mieżdżycy, zawałów i udarów.

 

 

07. maja 2020 r.
Zamknij menu