Czy witaminy w tabletkach to rzeczywiście samo zdrowie?

Witaminy w postaci pigułek i tabletek na dobre wpisały się w nasze życie – co trzeci dorosły niemal codziennie zażywa suplementy witaminowe. Nic dziwnego, bardzo duża oferta tego typu produktów w drogeriach i aptekach sugeruje, że borykamy się z niedoborami. Ile w tym prawdy? Czy należy traktować to jedynie jako chwyt reklamowy czy może jednak pigułki rzeczywiście pozwolą nam zachować zdrowie i zapobiegać chorobom?

Witaminy naturalne kontra syntetyczne

Witaminy są niezbędnymi składnikami odżywczymi, które nasze ciało musi absorbować z pożywienia. Są pośrednikami i katalizatorami procesów metabolicznych, z których organizm czerpie energię życiową. Jednak wysokiej jakości owoce, warzywa i zboża zawierają nie tylko witaminy, ale także substancje fitoodżywcze, które mają działanie neurologiczne, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. W przeciwieństwie do syntetycznych witamin z apteki, witaminy pochodzenia naturalnego mają dodatkowy atut - różnorodność zawartych w nich substancji biologicznie aktywnych niezwykle korzystnie wpływa na zdrowie.

Mimo tego to właśnie suplementy witaminowe są reklamowane jako lekarstwo na przeziębienie, stres, a nawet raka. Kto z nas nie sięga po tabletki z witaminą C i cynkiem podczas przeziębienia lub osłabienia organizmu? Próżno jednak szukać dowodów naukowych, potwierdzających ich skuteczność. Wręcz przeciwnie - wysokie dawki witaminy C mogą być wręcz szkodliwe, ponieważ jej nadmiar z organizmie przekształca się w kwas szczawiowy i może prowadzić do kamicy nerkowej. Naukowcy ostrzegają też przed witaminą E - jej przedawkowanie może prowadzić nawet do raka prostaty!

Zdrowa dieta jest wystarczającym źródłem witamin - z jednym wyjątkiem

Stosując normalną dietę zdecydowanie nie grozi nam niedobór witaminy C, ponieważ wiele artykułów spożywczych i dań gotowych jest dodatkowo w nią wzbogacanych wzbogaconych w postaci kwasu askorbinowego. Jeśli nasze codzienne menu jest bogate w świeże i kolorowe owoce i warzywa, a my jesteśmy świadomi, że zawarte w nim witaminy są wrażliwe na światło i temperaturę, możemy bezpiecznie zrezygnować z suplementów witaminowych. Zróżnicowana i świeża żywność dostarcza organizmowi wystarczającej ilości wszystkich potrzebnych mu witamin, z jednym wyjątkiem – witaminy D.

Witamina D odpowiada za silne zęby, budowę kości, dobry system nerwowy i układ odpornościowy. Jest jedyną witaminą, której organizm w większości nie otrzymuje w pożywieniu, ale sam wytwarza w naskórku. Jednak potrzeba do tego światła słonecznego. Wielu dorosłych i dzieci cierpi na niedobory witaminy D - szczególnie w okresie zimowym. Znaczne niedobory mogą powodować krzywicę u dzieci, a u osób w podeszłym wieku - osteoporozę. Obu tym chorobom można zapobiec poprzez niewielką suplementację witaminy D.

Problem z dawkowaniem

Dawkowanie suplementów witaminowych jest kwestią problematyczną i kontrowersyjną, a badania na ten temat często są przestarzałe. Okazuje się jednak, że nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie (witaminy C i wszystkich witamin z grupy B) jest co prawda wydalany z moczem, ale najpierw zostaje przetworzony przez wątrobę i nerki, stanowiąc obciążenie na organizmu. Z kolei nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (czyli witamin A, D, E i K) odkłada się w organizmie, co może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Podejmuj słuszne decyzje: jedz zdrowo i kolorowo

Jeśli zdecydujesz się na przyjmowanie witamin w formie naturalnej, nie będziesz mieć problemu z odpowiednim dawkowaniem, ponieważ zrównoważona dieta bogata w świeże owoce i warzywa jest wystarczającym źródłem niezbędnych składników odżywczych. W miesiącach zimowych, kiedy ilość światła słonecznego jest niewielka, należy również suplementować witaminę D. Niektórzy eksperci przypisują tej witaminie duże znaczenie w ochronie przed chorobami i działanie prozdrowotne. Wyjątkiem o tych zasad są zawsze szczególne okoliczności (np. okresy, w których jesteśmy narażeni na dużą ilość stresu i niepokoju, ciąża i karmienie piersią), w przypadku których ilość witamin dostarczanych codziennie z pożywieniem może się okazać niewystarczająca. Należy wówczas uzupełnić dietę o suplementy witaminowe.

17. października 2018 r.
Zamknij menu