Funkcje systemu odpornościowego działają najlepiej, gdy organizm jest wyspany!

Sen i odporność - te pozornie niepowiązane ze sobą rzeczy, w rzeczywistości mają wiele wspólnego. Naukowcy z uniwersytetu Carnegie Mellon udowodnili, że osoby, których sen jest prawidłowej długości i jakości są 3-krotnie mniej podatne na infekcje wirusowe. Grupa ochotników przez 14 dni była obserwowana pod kątem długości i jakości snu. Po tym czasie każdy z uczestników badania otrzymał dawkę kropli do nosa z wirusem wywołującym przeziębienie.  Ochotnicy, którzy spali przez 8 godzin lub dłużej byli prawie 3-krotnie mniej podatni na przeziębienie, niż osoby które spały poniżej 7 godzin. Jednak czas snu nie był tak istotny, jak jego efektywność. Ochotników podzielono na 3 grupy: o niskiej jakości snu, średniej i dobrej. Osoby o słabej jakości snu miały aż 5,5x mniejszą odporność od osób, których efektywność snu była na wysokim poziomie!

 

To nie jedyne tego typu badania. Inna grupa naukowców wzięła pod lupę 11 par bliźniąt jednojajowych, które dostarczały organizmowi różne ilości snu.

 

"Wyniki naszych badań wskazują, że funkcje systemu odpornościowego działają najlepiej, gdy organizm jest wyspany. Siedem lub więcej godzin snu jest to zalecana długość snu
w ciągu doby w celu zachowania optymalnego zdrowia"
- zauważył autor badania
dr Nathaniel Watson z Centrum Medycyny Snu w Harborview Medical Centrum.

 

Główna autorka tego badania - Dr Sina Gharib - dowiodła, że wraz z krótkotrwałym ograniczeniem liczby godzin snu i pogorszeniem się jego jakości zwiększa się aktywność markerów zapalnych, co powoduje reakcję komórek układu odpornościowego. Przewlekłe niedosypianie jest powodem osłabienia odpowiedzi immunologicznej krążących białych krwinek.

 

"(…) w momencie podania szczepionki osobom pozbawionym snu obserwowana jest niższa odpowiedź przeciwciał. Natomiast jeśli sprawdzono podatność osób wyspanych i niewyspanych na działanie przypadkowego wirusa, osoby które spały niewystarczającą ilość godzin były bardziej podatne na jego działanie, co wskazuje na osłabiony układ odpornościowy" - powiedział Watson.

 

I pomyśleć, że to czy zachorujemy po kontakcie z wirusem w znacznej mierze zależy od tego czy się wyspaliśmy…

 

Kilka patentów na lepszy sen:

1.    Przed pójściem spać nie korzystaj z komórki ani komputera.

2.    Aktywność fizyczna w ciągu dnia sprawia, że śpimy lepiej i zasypiamy szybciej.

3.    Kładź się i wstawaj o stałych porach.

4.    Zrezygnuj z długich drzemek w ciągu dnia.

5.     Przed snem zrezygnuj z picia kawy i alkoholu oraz... jedzenia słodyczy!

25. maja 2020 r.
Zamknij menu