Jak oddychać podczas treningu?

Oddychanie niby nie ma niczego prostszego, a jednak… jak prawidłowo oddychać podczas treningu?

Co daje prawidłowy oddech w trakcie ćwiczeń?

     

  • gwarantuje prawidłowe krążenia,
  • zapewnia odżywienie mięśni w tlen i mikroskładniki,
  • dostatecznie odżywione mięśnie lepiej pracują, szybciej pozbywają się tkanki zapasowej z organizmu,
  •  

W skrócie – dzięki odpowiedniemu oddychaniu efektywniej pracujemy podczas treningów, a więc i efekty, które osiągamy są lepsze.

Kiedy i jak należy kontrolować wdech i wydech?

Na początku artykułu pisałam, że prawidłowe oddychanie (wdech i wydech) nie musi dotyczyć wszystkich ćwiczeń. Co to znaczy?

Badania wykazały, że oddech dopasowany do ruchu i fazy ćwiczenia, ważny jest tylko w ćwiczeniach z dużymi ciężarami. Tylko wówczas należy wydychać powietrze w największym wysiłku.

Ćwiczenia z małymi ciężarami wykazują obojętność pod względem efektywności, w stosunku do fazy, w jakiej wykonuje się wdech i wydech. Ważne jest tylko przy tych ćwiczeniach, by wykonywać wydech oraz aby nie zatrzymywać powietrza w czasie ruchu.

 

No właśnie, najpopularniejszym błędem wśród ćwiczących  jest wstrzymywanie oddechu podczas wysiłku w fazie typu: unoszenie, prostowanie itd. To kategoryczny błąd, który należy bezwzględnie eliminować. Następstwem zatrzymania oddechu w czasie wysiłku fizycznego jest wzrost cieśnienia w naczyniach krwionośnych, skoki cieśnienia w mózgu, co może prowadzić do omdleń.

 

Kilka naukowych prawd związanych z oddychaniem:

W ćwiczeniach angażujących mięśnie naramienne  i pleców oraz  bicepsów i tricepsów, panuje dowolność, można wdychać lub wydychać powietrze nie bacząc na największe napięcie mięśniowe, ważne jest tylko, by zachować odpowiedni rytm i aby każda faza oddychania występowała.

 

W ćwiczeniach angażujących mięśnie klatki, brzucha i ud – wydech ma występować w czasie największego skurczu mięśnia, wdech w fazie powrotu.

 

Czyli oddychamy swobodnie a przy ćwiczeniach mięśni brzucha skup się i :

wydech następuje gdy kurczymy, spinamy, ściągamy do siebie mięśnie. Powinien być to mocny, pełny wydech, przy którym świadomie i mocno spinamy mięśnie.

Im oddech jest spokojniejszy, tym lepiej dla serca!

 

 

11. marca 2017 r.
Zamknij menu