Jak wzmocnić odporność?

Jak działa układ odpornościowy i co wpływa na jego pracę?

Jak działa układ odpornościowy i co wpływa na jego pracę? Jak wzmocnić i zwiększyć odporność? W jaki sposób chronić się przed wirusami?

co to jest odporność?

Układ odpornościowy jest biologicznym systemem obronnym. Składa się z anatomicznej bariery, którą tworzy m.in. skóra i błony śluzowe. Pierwszą linię obrony układu odpornościowego stanowią komórki żerne - fagocyty. Ich zadaniem jest wykrycie „wroga“, szybkie pojawienie się na miejscu oraz wchłonięcie nieproszonych gości.

Główną linią obrony są natomiast leukocyty. Część z nich rozlokowana jest w tkankach ciała, część tkwi w „koszarach”, na które składają się narządy i tkanki układu limfatycznego. Nasz układ odpornościowy zasila wsparcie limfocytów ze szpiku kostnego i grasicy. Ta sieć usuwa mikroorganizmy, które zaatakowały nasze ciało, a także bakterie, wirusy, grzyby lub pasożyty.

Odporność czynna i bierna

Układ swoistej odpowiedzi immunologicznej dzieli się na odporność swoistą bierną i czynną. Bierna może być sztuczna (surowice osób, które przeszły choroby) lun naturalna – od matki (matczyne przeciwciała). Czynna natomiast również dzieli się na naturalną czyli przechorowanie oraz sztuczną czyli szczepionki.

Karmienie naturalne a odporność w wieku dorosłym

Oprócz tego, iż w mleku mamy znajdują się wszystkie potrzebne do rozwoju dziecka składniki odżywcze, znajdują się również znane z reklam bakterie Lactobacillus. Podczas karmienia piersią bakterie te migrują z jelit matki do odpowiednich obszarów w piersi, a stamtąd zasiedlają w bardzo szybkim tempie układ pokarmowy malucha uzbrajając go w silny, jak na tak mały organizm układ odpornościowy. Gdy przyjrzymy się publikacjom z zakresu immunologii możemy znaleźć informacje, iż dzieci, które są karmione mlekiem matki mają dziesięciokrotnie więcej bifidobakterii, niż niemowlęta karmione sztucznie. W matczynym mleku znajdują się również nukleotydy, które mają za zadanie chronić przed drobnoustrojami, immunoglobulina chroniąca przed wirusami oraz limfocyty B wytwarzające przeciwciała.

Pierwszym mlekiem, które pojawia się w piersi jest tzw. siara, wytwarza się od około 4 do 6 tygodnia od porodu i jest to pierwsza naturalna szczepionka. Siara ma za zadanie chronić jelita dziecka, funkcja odżywcza białka w nim zawartego jest minimalna. Natomiast należy zwrócić uwagę na niepokojący fakt, że mleko modyfikowane podane noworodkowi przed otrzymaniem siary powoduje bardzo szybką śmierć nabłonka jelit, jeśli dziecko jest „wcześniakiem” podane mleka modyfikowanego może spowodować martwicze zapalenie jelit. Dobra informacja jest taka, że nie potrzeba zbyt wiele pierwszego pokarmu aby dziecko mogło zostać wyposażone w mocny zestaw odpornościowy.     

Kobiecy organizm jest więc stworzony do tego aby chronić potomstwo, a karmienie piersią stanowi podstawowe źródło budowania dobrze reagującego układu odpornościowego.

Poród naturalny a późniejsza odporność

Badania dzieci urodzonych naturalnie i tych poprzez cesarskie cięcie wykazują ogromnie ważną rolę przejścia dziecka przez kanał rodny w budowaniu silnego układu immunologicznego. Poród naturalny jest tym momentem, w którym bakterie obecne w jelitach matki są przenoszone na noworodka mając wpływ na prawidłowy rozwój odporności. Dane badań epidemiologicznych jasno przedstawiają, że dzieci, które nie urodziły się naturalnie częściej cierpią z powodu chorób o podłożu immunologicznym, najczęściej pojawiają się alergie, schorzenia metaboliczne i chroniczne choroby zapalne.

Ingerencja w poród bez jasnej przyczyny niestety jest coraz bardziej powszechna, mamy nie chcą rodzić naturalnie z obawy przed bólem i innymi czynnikami, natomiast warto wziąć pod uwagę doniesienia związane z tym, jak ważne dla zdrowia malucha jest naturalne przyjście na świat.

Słaby układ immunologiczny

Jeśli nasz układ odpornościowy jest osłabiony, automatycznie zwiększa się podatność na infekcje. Atakujące nasz organizm wirusy spotykają się z niewielkim oporem. Niesprawnie działający system immunologiczny może się też charakteryzować nasiloną reakcją na wyimaginowane zagrożenia - wówczas mamy do czynienia z alergią. Zdarza się też, że w przypadku chorób autoimmunologicznych układ odpornościowy zwraca się przeciw nam.

Osłabiona odporność

Na to, jak działa nasz układ immunologiczny wpływa szereg czynników. Co wpływa na odporność?

  • stres
  • dieta
  • aktywność fizyczna
  • stosowanie używek (alkohol, nikotyna)
  • zanieczyszczenie środowiska
  • przyjmowanie antybiotyków
  • choroby, m.in. nowotwory
  • przyjmowanie niektórych leków

Jak wzmocnić odporność?

Układ immunologiczny ma za zadanie chronić organizm przed groźnymi chorobami, jak nowotwory, a także zakażeniami i wieloma innymi problemami zdrowotnymi. Kondycja immunologiczna zależna jest od genetyki, płci i wieku, ale istotny wpływ mają stres, sposób żywienia oraz aktywność fizyczna.

 

Jak podnieść odporność organizmu? Przez sport!

Do immunomodulujących czynników zaliczamy aktywność fizyczną, w czasie jej trwania dochodzi do zmian w grupie białek zwanych cytokinami (odpowiadającymi za stany prozapalne i przeciwzapalne), następuje ich wzrost. Badania pokazują, że wraz ze wzrostem aktywności wzrastają też możliwości układu odpornościowego. Po wysiłku fizycznym o znacznej intensywności immunologia wykazuje wzmożoną prace, aż do 48 godzin!

Chcesz wzmocnić odporność? Ćwicz regularnie przez minimum 30 minut, zacznij od szybkich spacerów.

 

Jak zwiększyć odporność? Zniweluj stres!

Sytuacje stresowe są silnymi bodźcami wędrującymi po zakamarkach całego ciała i obejmują zmiany w neurohormonalne. Stres może być wywołany przez czynniki bardzo proste, jak pragnienie, głód, zimno czy zbyt ciężki wysiłek oraz te natury psychicznej jak frustracje dnia codziennego, strach czy depresja. Adekwatną odpowiedź na te stany przygotowuje praca układów nerwowego, hormonalnego i immunologicznego. U badanych wystawionych na przewlekły stres obserwuje się znaczne obniżenie limfocytów, co skutkuje brakiem odporności. Osoby narażone na negatywne bodźce częściej chorują.

Rada: serce potrafi zwalniać przy słuchaniu muzyki relaksacyjnej, codziennie zadbaj o minimum 20 minut odpoczynku dla ciała i ducha.

 

Odporność a dieta

Pisząc o diecie niskoenergetycznej mam na myśli również ubogą wartość składników odżywczych, szczególnie protein oraz jakość produktów. Niedożywienie, to stan w którym przez dłuży czas nie dostarczane są z pożywieniem elementy, który odwodziłyby od katabolizmu. W niedożywieniu organizm dosłownie zjada sam siebie, w takim stanie nie ma możliwości aby immunologia miała siłę na obronę przed intruzami. Organizm dosłownie nie ma z czego wyprodukować małych obrońców.

Chcesz podnieść odporność? Odżywiaj się racjonalnie, zwracaj uwagę na jakość produktów, które spożywasz, nie stosuj diet z niewystarczającą ilością białka.

 

Odporność a nadwaga i otyłość

Udowodniono związek między nadwagą, otyłością a osłabieniem układu immunologicznego. Winowajcą są komórki tłuszczowe, które wyzwalają cytokiny prozapalne oraz inne białka biorące udział w odpowiedzi odpornościowej. W tkance tłuszczowej białej (żółtej), odpowiedzialnej za magazynowanie energii oraz produkcję hormonów znajdują się makrofagi, których zadaniem jest niszczenie drobnoustrojów. Nadmiarowa tkanka tłuszczowa powoduje upośledzenie ich funkcji tym samym niszczy ich zdolność do ochrony organizmu przed chorobami.

Tutaj warto zwrócić uwagę na otłuszczenie narządów wewnętrznych, przez które mięśnie gładkie nie pracują prawidłowo i również ma to wpływ na zmniejszoną odpowiedź immunologiczną.

Rada: w walce z nadwagą i otyłością najciężej zrobić jest pierwszy krok, daj sobie pomóc i udaj się do trenera, który pomoże Ci dobrać ćwiczenia i wdroży zdrowe nawyki żywieniowe.

co na odporność? naturalne antybiotyki!

Naturalne antybiotyki, podobnie jak te kupowane w aptekach, niszczą bakterie, grzyby i pierwotniaki. W przeciwieństwie do syntetycznych produktów nie niszczą naturalnej flory bakteryjnej, która ma kluczowe znaczenie dla naszej odporności. Możemy je stosować przez dowolny okres czasu nie martwiąc się o to, że nasz organizm się na nie uodporni.

PROBIOTYCZNA  ŻYWNOŚĆ

Gdy tylko nastaną pierwsze chłody, sięgaj po fermentowane produkty mleczne np. jogurt, kefir, zsiadłe mleko. Jeśli masz taką możliwość wybieraj żywność z dobrego domowego wiejskiego źródła, ponieważ proces pasteryzacji niszczy dobroczynne drobnoustroje. Zima to czas, gdy na naszych stołach powinna pojawić się kapusta kiszona. Możesz ją traktować jako dodatek do surówek. Sięgnij też po ogórki kiszone, kiszone buraki, zakwas buraczany, naturalny ocet jabłkowy najlepiej ekologiczny lub domowej roboty z własnych jabłek. 

SIEMIĘ LNIANE

Siemię lniane to źródło kwasów tłuszczowych omega-3 oraz dwóch frakcji błonnika – rozpuszczalnej i nierozpuszczalnej, które wspomoże jelita. Usprawni pasaż jelitowy oraz pomoże zasiedlić jelita dobrymi drobnoustrojami, które będą chronić nas przed chorobami.

JAJKA

Źródła siarki i cholesterolu oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Zawierają cholesterol: kluczową i substancję niezbędną do życia. Jajko ma w sobie cenne fosfolipidy, głównie lecytynę. Jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jajko zawiera też pełen komplet aminokwasow wchodzących w skład jego białek, które są niezbędne dla budowy komórek ludzkiego organizmu. Mówi się , ze są to białka wzorcowe, gdyż białka jaja są zbliżone do tych występujących w organizmie człowieka.

CZOSNEK

Czosnek leczy infekcje i przeziębienia. Zawiera siarkę, wiele witamin oraz allicynę – naturalny składnik o działaniu przeciwbakteryjnym oraz skordyninę A i B. Jest źródłem prowitaminy A, Wit C, PP, witamin B, szereg pierwiastków i minerałów m In. Zawiera też wapń, potas, magnez, żelazo miedź, nikiel, kobalt, selen, german i chrom, które są bombą wzmacniającą organizm.

KASZA JAGLANA

Bogate źródło witamin z grupy B, błonnika, żelaza, witaminy PP, fosforu, wapnia. Usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, wiec dobrze sprawdzi się w nawracających stanach zapalnych górnych dróg oddechowych, katarze czy podczas przeziębienia. Kasza jaglana dobrze odśluzowuje organizm, a więc pomaga z natarczywym kaszlem czy katarem.

Inne naturalne sposoby na wzmocnienie odporności

Ponieważ przyszła moda na leczenie się naturalnymi sposobami w domowym zaciszu mogę polecić mniej powszechne rozwiązania na podniesienie odporności oraz oczyszczenie organizmu.

Mleczko Pszczele na odporność

Jest białą lub lekko żółtawą wydzieliną, którą produkują młode pszczoły – robotnice. Co ciekawe królowa pszczół jest nim karmiona przez całe życie i wykazuje się dużo dłuższym okresem przetrwania, aż o 5 lat! Dlatego mleczko pszczele jest nazywane eliksirem młodości, płodności i odporności. Produkt nie jest zbyt smaczny, ale wykazuje niezwykłe właściwości immunostymulujące. Na rynku występuje w postaci kapsułek, dodatku do miodu lub naturalny w niewielkich słoiczkach i ten zdecydowanie polecam. Sportowcy lub osoby o dużym obciążeniu psychicznym powinni wziąć pod uwagę ten naturalny środek jak remedium przeciw stanom zapalnym. Stosowanie mleczka jest zalecane u osób z niskimi wartościami leukocytów.

 Prawdziwe mleczko pszczele nie jest ani duże ani tanie, ale warto w nie zainwestować. Co najważniejsze, powinno się je trzymać zamrożone lub w temperaturze do 3 stopni.

Właściwości mleczka pszczelego:

  • pobudza układ odpornościowy, 
  • zwiększa produkcję kolagenu,
  • redukuje zmiany skórne (trądzik, wypryski, zmarszczki),
  • wspiera płodność kobiet i mężczyzn,
  • stymuluje owulację,
  • zwiększa poziom progesteronu w ciąży i pobudza produkcję pokarmu w czasie laktacji,
  • łagodzi objawy menopauzy,
  • wspomaga trawienie,
  • łagodzi objawy grypy i przeziębienia,
  • przyśpiesza gojenie ran,
  • stymuluje układ krążenia, wspomaga przy niedokrwistości, wyrównuje ciśnienie,
  • oczyszcza i regeneruje organizm.

 

Andrgraphis – król goryczy

Jeśli cierpisz z powodu częstych infekcji te gorzkie ziele postawi Cię na nogi. Andrgraphis jest niezwykłym stymulantem układu odpornościowego i cieszy się wielkim zaufaniem osób, z chorobami odkleszczowymi. Zwiększa produkcję przeciwciał i działa przeciwpasożytniczo i przeciwgrzybiczo. Chroni wątrobę zwiększając przepływ żółci oraz wpływa pozytywnie na pracę jelit.

W trakcie stosowania ziół należy pamiętać o istotnej kwestii – należy stosować wywary lub nalewki, bo tylko wtedy nasz organizm jest w stanie wziąć to, co w ziołach jest najważniejsze. Suplementy diety, które są na rynku praktycznie nie mają żadnych właściwości, ewentualnie można zwrócić uwagę na ekstrakty roślin, jednak ich działanie jest dużo łagodniejsze.

 

Vilcacora na odporność

Vilcacora to inaczej koci pazur - pnącze, którego zastosowanie ma wpływ na działanie całego organizmu. Lekarze zalecają jego stosowanie w profilaktyce oraz wspomagająco w leczeniu chorób nowotworowych. Prawdziwą Vilcacorę hoduje się w Peru na wysokości 800 metrów nad poziomem morza, a w Polsce należy jej szukać z odpowiednim certyfikatem za odpowiednią cenę. Nie polecam stosowania tanich wersji z Chin czy innych regionów, nie wykazują one tak skutecznego działania. Zatem, co tak naprawdę potrafi zdziałać „wilczakora” w naszym organizmie:

  • stosowany w leczeniu zaburzeń związanych z trawieniem, nieżycie i wrzodach żołądka, zapaleniach i w zespole nieszczelnego jelita,
  • zapobiega udarom oraz atakom epilepsji, zwiększa krążenie i obniża ciśnienie,
  • w 2015 roku badania potwierdziły jej skuteczność w walce z zaawansowanymi nowotworami, wspiera chemioterapię,
  • działa przeciwwirusowo,
  • koci pazur jest stosowany w leczeniu boreliozy i malarii,
  • wykazuje bardzo silne działanie immunostymulujące,
  • działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo, łagodzi objawy związane z zapaleniem stawów.

Wymieniłam tylko kilka z ważniejszych właściwości kociego pazura, natomiast, to co jest wyjątkowe w tej roślinie, to fakt, że lekarze doceniają, szanują jej właściwości i zalecają jej stosowanie nie tylko jako wspomaganie procesu leczenia.

7 rad: jak wzmocnić odporność?

  1. Uprawiaj regularnie sport. Umiarkowany trening dwa do trzech razy w tygodniu pobudza układ odpornościowy i sprawia, że lepiej funkcjonuje.
  2. Wspomagaj swój układ odpornościowy jedząc owoce, warzywa i dostarczając mu witaminy C i D oraz cynku.
  3. Pamiętaj o wzmacnianiu odporności każdego dnia. Każda forma aktywności fizycznej wzmacnia układ odpornościowy.
  4. Zostawiaj samochód na parkingu tak często, jak to możliwe i wsiadaj na rower. Jeśli to niemożliwe, ciesz się 15-minutowym spacerem  podczas przerwy na lunch.
  5. Upewnij się, że masz dość snu. Organizm potrzebuje siedmiu do ośmiu godzin na regenerację.
  6. Wieczorem unikaj ciężkiego jedzenia. Ostatni posiłek jedz od trzech do czterech godzin przed snem.
  7. Unikaj alkoholu i nikotyny tak bardzo, jak to możliwe.

[Autor: Anna Wawrocka]

26. października 2020 r.
Zamknij menu