To o jakiej porze dnia zjemy owoce istotnie wpływa na nasz organizm, a przede wszystkim na naszą masę ciała. Mówi się, że owoce są bardzo zdrowe i jest w tym dużo prawdy, ale wszystko zależy od tego kiedy, jak często i po jakie owoce sięgamy w ciągu dnia.

Jak wiemy owoce są bogatym źródłem witamin, minerałów, błonnika, ale zawierają  również cukry proste m.in: fruktozę i sacharozę. Cukry zawarte w owocach róznią się stopniem przyswajalnościb czyli zamiany cukru w tłuszcz. Dlatego też spożywane w nadmiarze mogą być jednym z wielu czynników wpływających na gromadzenie się w naszym organizmie tkanki tłuszczowej.

zatem ile jeść owoców w ciagu dnia?

 

       Zalecana racja pokarmowa owoców to około 100 g czyli:

  • 1 średni owoc (np. jabłko, gruszka, pomarańcza),
  • 2 małe owoce (np. śliwki, mandarynki),
  • szklanka drobnych owoców (np. truskawek, malin, poziomek)

 

Szczególną uwagę na ilość owoców w diecie powinny zwrócić osoby z nadwagą, otyłością lub na diecie redukującej tkankę tłuszczową.

 

 

 

 

tempo metabolizmu owocóW.

Do strawienia owoców organizm wykorzystuje najmniej energii w porównaniu do trawienia posiłków białkowych, tłuszczowych czy z węglowodanami złożonymi. Po zjedzeniu np. jabłka jest ono już po 20-30 minutach przesuwane poprzez pracę mięśni żołądka do jelita (dwunastnicy), gdzie zaczyna się jego właściwe trawienie.

Dlatego ważne jest, aby nie jeść owoców bezpośrednio po posiłku ponieważ nie zostanie on od razu przesunięty do jelita i zacznie kwaśnieć i fermentować w żołądku, stąd też często po poobiednim deserku, składającym się z owoców odczuwamy uczucie wzdęcia. Duży wpływ na trawienie i opuszczenie żołądka przez owoce ma to, co jedliśmy wcześniej:

 

     

     

  • Jeśli jedliśmy surowe warzywa - muszą upłynąć 2 godziny
  •  

     

  • Jeśli jedliśmy węglowodanowy posiłek z dużą zawartością tłuszczu, ale bez mięsa - 3 godziny 
  •  

     

  • Jeśli jedliśmy posiłek z mięsem - 4 godziny
  •  

     

 

KIEDY JEŚĆ OWOCE?

Ze względu na bogatość witamin i cukrów prostych najkorzystniej jest jeść owoce w godzinach rannych, na śniadanie zaraz po przebudzeniu, na 2 śniadanie lub kolejny posiłek w pracy. W połączeniu np. z jogurtem i owsianką będą stanowiły pełnowartościowy węglowodanowo - witaminowy posiłek na dobry początek dnia. Dzięki temu nasz organizm po długiej przerwie nocnej zostanie pobudzony do pracy, a glukoza odżywi nasz mózg i zwiększy jego wydajność w pracy, na uczelni, w szkole.

UNIKAJ

 

 Unikaj podjadania owoców w godzinach wieczornych i/lub przed snem. cukry podczas snu lub tuż przed będą metabolizowane do tłuszczu gromadzonego w tkance podskórnej. Niestety taka jest nasza fizjologia i to w godzinach wieczornych i nocnych organizm spowalnia swój metabolizm, przygotowując się tym samym do regeneracji i odpoczynku.

artykuł:dietetycznienacodzien.blogspot.com/2013/11/kiedy-jesc-owoce.html

 

 

12. października 2015 r.
Zamknij menu