Owoce temat zawsze "gorący"

Kiedy jeść owoce? Bo przecież są zdrowe.. no i dużo w tym prawdy. Warto jednak zwrócic uwagę na to ile i kiedy owoce spożywamy.

To o jakiej porze dnia zjemy owoce istotnie wpływa na nasz organizm, a przede wszystkim na naszą masę ciała?

Owoce są żródłem witamin, minerałów i błonnika, są też pełne cukrów prostych, w tym- fruktozy i sacharozy. Cukry zawarte w owocach wpływają na procesy glikolizy w organizmie, czyli zamiany cukru w tłuszcz. Dlatego też owoce spożywane w nadmiarze mogą być jednym z wielu czynników wpływających na gromadzenie się w naszym organizmie tkanki tłuszczowej.

Czyli ile można zjeść owoców w ciągu dnia?

Koncepcja żywieniowa Mrs.Sporty indywidualnie dla Ciebie przgotowana wyznaczy Ci ilość porcji. Jeśli nie korzystasz z koncepcji żywieniowej to maksymalnie zalecamy  2 porcje owoców.

Tzw. 1 porcja owoców to ok. 100 g owoców:

 

 

 

       

    • 1 średni owoc (np. jabłko, gruszka, pomarańcza),
    • 2 małe owoce (np. śliwki, mandarynki),
    • szklanka drobnych owoców (np. truskawek, malin, poziomek)
    • 5 śliwek suszonych
    • 1/2 banana
    •  

 

JAK SZYBKO ORGANIZM TRAWI OWOCE?

Organizm do strawienia owocow potrzebuje najmniej energii (najwiecej energii zużytkuje do strawienia białka, potem tłuszczów, węglowodanów złożonych). Po zjedzeniu np. jabłka jest ono już po 20-30 minutach przesuwane poprzez pracę mięśni żołądka do jelita (dwunastnicy), gdzie zaczyna się jego właściwe trawienie. Dlatego ważne jest, aby nie jeść owoców bezpośrednio po posiłku ponieważ jeśli owoc nie zostanie od razu przesunięty do jelita -  zacznie kwaśnieć i fermentować w żołądku. Często po poobiednim deserze, składającym się z owoców odczuwamy uczucie wzdęcia.

Dodatkowo owoc zjedzony po posiłku podnosi kalorycność tego posiłku, więc osoby pragnące utrymać swoją wagę lub ją zmniejszyć muszą zwrócić na to uwagę. 

KIEDY JEŚĆ OWOCE?

Najlepiej rano, (maksymalnie do 14.00) na śniadanie zaraz po przebudzeniu, na 2 śniadanie lub kolejny posiłek w pracy. Po dodaniu jogurtu, owsianki będą stanowiły pełnowartościowy węglowodanowo - witaminowy posiłek na dobry początek dnia. Dzięki temu nasz organizm po długiej przerwie nocnej zostanie pobudzony do pracy, a glukoza odżywi nasz mózg i zwiększy jego wydajność.

No chyba, że nasz trening wypada w godzinach popołudniowo-wieczornych - to wyjątek wtedy możesz zjeść niewielki owoc połaczony z kefirem, serkiem, maslanką lub jogurtem.

26. grudnia 2016 r.
Zamknij menu