Porada treneki Grażyny.

Sezon mandarynkowy w pełni! Jakie one śliczne i pyszne.

Zima niezmiennie od wielu lat kojarzy mi się z mandarynkami. Te soczyste aromatyczne owoce kuszą nie tylko swoim kolorem, ale przede wszystkim smakiem. Czy wiesz jakie bogactwo zamknięte jest w tym małym, pomarańczowym owocu?

Mandarynki są niezwykle bogate w witaminę C. Dwa owoce średniej wielkości pozwalają zaspokoić dobowe zapotrzebowanie naszego organizmu w tę witaminę. Polecane są osobom ze schorzeniami dróg moczowych, ze względu na działanie zasadotwórcze. Jedzenie mandarynek obniża ryzyko wystąpienia miażdżycy, cukrzycy typu II oraz raka wątroby, nawet jeśli ktoś jest w wysokiej grupie ryzyka zachorowania na nowotwór.

Mandarynki zawierają około 87% wody. Dzięki temu ich wartość energetyczna jest niska i wynosi zaledwie 42 kcal na 100g produktu. Z japońskich badań wynika, że jedzenie mandarynek może zmniejszać ryzyko raka wątroby i innych poważnych chorób.

W jakich ilościach zjadać owoce?

Zjadaj około 2 -3 porcje owoców dziennie. Przykładowe pojedyncze porcje owoców to:

     

  • 1 średni owoc (np. jabłko, gruszka, pomarańcza),
  • 2 małe owoce (np. śliwki, mandarynki),
  • szklanka drobnych owoców (np. truskawek, malin, poziomek)
  •  

Na ilość owoców w diecie powinny zwrócić uwagę w szczególności osoby, które są na diecie odchudzającej. Zbyt duża ilość tych produktów może spowolnić proces chudnięcia. Nie zjadaj jednorazowo więcej niż 300g owoców i dziennie nie więcej niż 0,5kg.Ograniczenia te wynikają z obecności cukrów prostych w owocach. Nadmierne ich spożycie może prowadzić do problemów zdrowotnych, tj. otyłość, próchnica, cukrzyca czy choroby serca.

Pamiętaj, że wartość kaloryczna zostanie podniesiona, gdy niskokaloryczne owoce podasz z bitą śmietaną, lodami, obsypiesz cukrem, czekoladą czy bakaliami!

Kiedy nie należy jeść owoców?

Staraj się nie jeść owoców wieczorami. Częstym błędem osób będących na diecie jest jedzenie owoców na kolację lub po niej (co jest traktowane jako niskokaloryczna przekąska). Ostatnim posiłkiem zawierającym owoc niech będzie podwieczorek. Nie zapominaj również o tym, że owoców nie jemy między posiłkami tylko jako składową danego posiłku. Mogą być wykorzystywane do wszelkiego rodzaju sałatek owocowych lub owocowo-warzywnych, do deserów, sosów, a także do dań głównych.

Zatem nie pozostaje mi nic innego, jak tylko życzyć smacznego!.

 

żródło: ekoexpo.pl/pl/333;http://vitalia.pl/artykul373_Sezon-na-mandarynk.../ zdjęcie: rzeklam.pl

21. grudnia 2014 r.
Zamknij menu