Dzień Buraka! :)

Odczarowanie piątku 13-go, czyli same zalety pospolitego warzywa.

Niektórzy uważają, że piątek 13-go jest dniem pechowym, dlatego postanowiliśmy go odczarować i ogłaszamy ten dzień z warzywem lub owocem, mianowicie Dniem z Burakiem :)

W związku z tym, że jest to warzywo przez wiele osób niedoceniane, w ten zakręcony dzień ukazujemy go w nowym, pozytywnym świetle.

Burak, który jest dostępny powszechnie w polskich sklepach, jest burakiem ćwikłowym. Był uprawiany w czasach starożytnych dla celów spożywczych i leczniczych, przy czym uprawiane wówczas formy różniły się znacznie od współczesnych. Ma jadalny, czerwony korzeń spichrzowy i czerwonawe liście, które również są jadalne-  botwina. Bardzo często wykorzystujemy je w naszych domach jako dodatek do czerwonego barszczu. 

Buraki mają saaaaaame zalety! Jakie?

Wspomagają ogólną odporność i zmniejszają katar. Spowalniają procesy starzenia się, obniżają ciśnienie, poziom cholesterolu i przeciwdziałają zgadze. Betainy zawarte w warzywie są silnymi barwnikami przeciwutleniającymi o korzystnym wpływie na organizm. Betamina reguluje pracę wątroby i przewodów żółciowych, a także woreczka żółciowego – jest to znakomite lekarstwo dla wszystkich chorych na wątrobę czy woreczek żółciowy. Burak dzięki swoim właściwościom „spalającym tłuszcz” i chroniącym wątrobę, polecany jest także w przypadku gdy wątroba niedomaga z powodu tzw. problemu alkoholowego (popularnie nazywane „kacem”). Wspomagają również przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu.

Właściwości odchudzające czerwonego warzywa

Burak czerwony ma odchudzające działanie, gdyż:

     

  • ma wysoką zawartość błonnika, który nie ma sobie równych dla wszystkich zmagających się z nadwagą (daje uczucie sytości),
  • przyśpiesza przemianę materii,
  • wspomaga leczenie otyłości – redukcja tkanki tłuszczowej,
  • hamuje apetyt na słodycze.
  •  

 

Dlaczego sok z buraka należy łączyć z innym warzywem/owocem?

Buraki mają silne działanie zasadotwórcze, dlatego zalecane są wszystkim lubującym się w potrawach zakwaszających, czyli w daniach: mięsnych, ciastach, pieczywie i słodyczach. Kwaśne środowisko to świetne warunki dla rozwoju wielu poważnych chorób. Zbyt kwaśny odczyn osłabia układ kostny – powstaje osteoporoza.

Sok z buraka najlepiej pić rozcieńczony ciepłą wodą lub sokiem z jabłka/marchewki, gdyż jego silne właściwości alkalizujące (zasadotwórcze) mogą powodować nudności, wymioty, zawroty głowy i bóle brzucha. dlatego sok z buraka musi się odstać, aby nie obciążał zbytnio żołądka. Bardzo ważne aby nie mieszać wszystkich składników razem od razu po wyciśnięciu z niego soku. Klasyczny czerwony barszcz jest doskonałym remedium na problemy takie jak: zgaga (także zgaga ciążowa), pieczenie w dołku czy nadkwasota żołądka.

Ciekawostka!

Średniej wielkości burak waży 120 gramów, co daje około 46 kilokalorii pochodzących głównie z węglowodanów. Surowe buraki mają dość niski indeks glikemiczny (IG), bo tylko 30, co świadczy o wolnym uwalnianiu energii. Wiąże się to z niewielkim podniesieniem poziomu cukru we krwi – co jest korzystne dla odczucia głodu i jednocześnie niezwykle istotne dla cukrzyków. Niestety po ugotowaniu IG wzrasta do 65. Niemniej ze względu na naturalne pochodzenie warzywo wciąż pozostaje lepszym pomysłem na przekąskę, aniżeli słodycze. Mimo dość niewielkiej kaloryczności warto znać umiar i włączyć je jako element urozmaiconej diety.

!! Są niskokaloryczne 100g zawiera tylko 38 kcal !!

Nic, tylko jeść i korzystać ze wszelkich dobroci, jakie możemy sami zasiać w naszych domowych ogródkach J

10. października 2017 r.
Zamknij menu