Gruszka - królowa jesieni

Odkryj niezwykłą moc owoców

Gruszka, podobnie jak jabłko, należy do rodziny różowatych i jest zaliczana do owoców pestkowych. Zawiera jednak mniej kwasów i jest bardziej lekkostrawna od jabłka. Właśnie dlatego nadaje się nawet do przygotowywania kleiku dla niemowląt. Z całą pewnością nie do przecenienia są jej właściwości zdrowotne. Dzięki wysokiej zawartości błonnika szybko zaspokaja głód i przyspiesza przemianę materii. Gruszkę można więc bez wahania zjeść na drugie śniadanie, albo dodać ją do pożywnej sałatki.

Odmian grusz jest mnóstwo, podobno nawet 5 tysięcy. Różnią się rodzajem skórki, soczystością miąższu i aromatem. Cechą wspólną wszystkich odmian jest charakterystyczny kształt. Owoce rodzimych odmian zbiera się od lipca do października, by pięknie prezentowały się w koszu wśród pozostałych darów jesieni.

Gruszki po zerwaniu szybko dojrzewają. Nawet niedojrzałe i bardzo twarde owoce w temperaturze pokojowej błyskawicznie nabierają słodyczy i stają się soczyste. Lepiej przechowywać je z dala od innych warzyw i owoców, by nie przejrzewały zbyt szybko.  Przechowywane lodówce pozostaną jędrne i świeże nawet przez tydzień.

Składniki odżywcze w pigułce

Gruszki zawierają wiele witamin i minerałów, a w 80% składają się z wody. Są odpowiednie także dla osób, które chcą schudnąć, ponieważ zapobiegają napadom głodu i pobudzają trawienie.

Witaminy z grupy B  regulują przemianę węglowodanów, tłuszczów i białek.

Witamina C zabija drobnoustroje chorobotwórcze, poprawia wydolność organizmu, wspomaga produkcję kolagenu i przyczynia się do utrzymania stabilnej tkanki łącznej.

Fosfor wzmacnia układ nerwowy.

Oprócz tego znajdziemy w nich: potas, wapń, żelazo, jod, cynk i magnez. Zawierające jedynie ok. 52 kcal na 100 gram gruszki są więc prawdziwymi niskokalorycznymi bombami witaminowymi.

Warto wiedzieć

Gruszki zawierają najwięcej witamin tuż pod skórką, dlatego najlepiej spożywać je na surowo i bez obierania (nawet w przypadku osób mających problemy z żołądkiem, zawierają bowiem mało kwasów).

Jedzmy gruszki!

Gruszki można przygotowywać na wiele sposobów. Nadają się na kompot albo jako dodatek do mięs. Świetnie sprawdzają się również w sałatkach. Doskonale smakują z serem i orzechami, a także z dziczyzną. W niektórych regionach Europy szczególną popularnością cieszy się jesienią danie jednogarnkowe, składające się z fasoli, boczku i gruszek. Kto woli lżejszą kuchnię, powinien koniecznie spróbować naszej ulubionej sałatki z fenkułem (koprem włoskim) i gruszką!

Przepis na sałatkę z fenkułem i gruszką

Składniki na dwie porcje:

2 małe bulwy fenkułu (kopru włoskiego)

1 gruszka

1 limonka

1 pęczek rukwi wodnej

1 łyżeczka oleju sezamowego lub z orzechów włoskich

sól i pieprz

Sposób wykonania:

1.    Fenkuł umyć, gruszki pokroić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne.

2.    Fenkuł i gruszkę pokroić na cienkie plasterki, skropić sokiem z limonki i wymieszać z rukwią wodną.

3.    Sałatkę wymieszać z olejem, doprawić solą i pieprzem, podawać.

I na koniec...

Czy wszyscy wiedzą, jak przygotować słynny deser o kuszącej nazwie „piękna Helena”? Gruszki należy obrać, dusić z dodatkiem soku z cytryny i cukru, a następnie podawać z lodami waniliowymi, polane gorącym sosem czekoladowym. Ten wyrafinowany deser jest może dosyć kaloryczny, ale z pewnością wart jest grzechu!

10. grudnia 2015 r.
Zamknij menu