Jak jeść i trenować, gdy masz Hashimoto

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy, przewlekłe limfocytarne zapalenie tarczycy, zapalenie tarczycy typu Hashimoto, HT – oto nasz nieprzyjaciel.

Badana przez dr Hakaru Hashimoto i opisana w 1907 roku zbiera żniwo w ogromnej liczbie zachorowań, w Polsce choruje 700 000 osób.

Lawinowy wzrost zachorowań ma swoje podłoże w słabej odporności, z wiekiem odporność maleje stąd większa zachorowalność u osób starszych. Wobec tego przeciwdziałaniem będą wszystkie czynności, które będą wzmacniały nasz organizm do walki.

Po pierwsze należy zwrócić również uwagę na wysoki stopień niedożywienia organizmu – jemy dużo, a mimo to umieramy z głodu. Nie dostarczamy odpowiedniej ilości witamin i minerałów oraz innych składników odżywczych po to aby nasze ciało mogło przeciwstawiać się chorobom, w tym niedoczynności i nadczynności tarczycy oraz Hashimoto.

Kolejnymi istotnymi kwestiami są nadużywanie antybiotyków, przewlekły stres, siedzący tryb życia, zbyt sterylne warunki (w kwestii wychowywania dzieci), spaliny, dym, klimatyzacja, alkohol, nadmierne spożywanie kawy, brak słońca.

Na większość z nich mamy wpływ i możemy zapobiegać, jednak jeśli często czujesz się apatyczna, masz poczucie, że ciągle Ci zimno i gorąco, odczuwasz senność i chroniczne zmęczenie, to znak by udać się do endokrynologa.

Witamina D a tarczyca

Optymalny poziom witaminy D niezbędny do tego aby tarczyca pracowała w pełni sił, to 60-80 ng/L. Jeżeli mieszkasz z dala od równika lub unikasz słońca, jesteś w gronie osób, która prawdopodobnie ma jej niedobór. Coraz to nowsze badania pokazują, że im dalej od zwrotnika tym większy wzrost zachorowalności na choroby autoimmunologiczne.

Jod a Hashimoto

Nie należy mylić niedoczynności tarczycy z Hashimoto. W pierwszym przypadku odnotowuje się deficyty jodu w organizmie, w drugim przypadku, u osób z Hashimoto taki niedobór nie występuje lub występuje niezwykle rzadko. Nieszczęśliwie nadużywanie jodu powoduje zwiększenie zachorowalności na Hashimoto. Zanim zaczniesz leczyć się sam – poznaj wszystkie fakty. Na pewno przyjrzyj się swojej diecie, ponieważ w przebiegu tych chorób powinniśmy dostarczać odpowiednią ilość pełnowartościowego białka, które zawiera aminokwasy niezbędne do syntezy hormonów tarczycy.

Zalecane składniki żywności:

  • kwasy tłuszczowe n-3 –  działają przeciwzapalnie pobudzając przekształcanie T3 do T4;
  • witamina D – hamuje produkcję cytokin prozapalnych i pobudza wytwarzanie cytokin przeciwzapalnych;
  • selen – jest składnikiem selenoenzymów występujących w tarczycy, w „chorobach” tarczycy innych niż Hashimoto stosuje się w terapii z jodem.

Trening a Hashimoto

Trening, gdy nasza tarczyca nie jest w najlepsze formie zawsze budzi wiele kontrowersji, jednak jego brak powoduje pogłębienie się problemów i prowadzi do pojawiania się kolejnych problemów.

Działanie 1

Jeśli czujesz się bardzo źle i nie masz na nic siły – zacznij od diety i codziennych 10-15 minutowych spacerów.

Działanie 2

Zadbaj o poziom stresu, do spacerów dodaj 10-15 minutową sesję rozciągania.

Działanie 3

Dobierz taki rodzaj treningu, który będzie dla Ciebie przyjemnością i nie będzie Cię stresował.  Ćwicz 3-4 razy w tygodniu od 30 do 45 minut.

Z perspektywy czasu widzę, że nie ma jednego modelu treningowego, który przewyższałby inne w walce z problemami z tarczycą. Skuteczność ćwiczeń i diety leży w ich systematycznym wykonywaniu.

Autor: Anna Wawrocka

 


[1]Asik M, Gunes F, Binnetoglu E, et al. Decrease in TSH levels after lactose restriction in Hashimoto’s thyroiditis patients with lactose intolerance. Endocrine. 2014;46:279–284.

23. listopada 2020 r.
Zamknij menu