Cukier: słodka trucizna czy źródło energii?

Ogromne spożycie rafinowanego cukru to prawdziwa plaga naszych czasów! Znajdziecie go w kawie, ciastach, słodyczach, ale też mniej oczywistych produktach, jak choćby w ketchupie czy parówkach! Dosładzane jedzenie i napoje są z nami każdego dnia. O ile łatwo policzysz łyżeczki cukru dodawane do herbaty, o tyle trudno się zorientować, ile cukru zjadasz wraz z sosami czy gotowymi daniami. Okazuje się, że przeciętny obywatel Europy spożywa rocznie około 40 kilogramów czystego cukru, czyli około 37 kostek cukru dziennie. To 600 kalorii! 

Cukier cukrowi nierówny...

Cukier ma wiele nazw - eksperci mówią o węglowodanach prostych lub polisacharydach. Należą do nich na przykład złożone węglowodany, takie jak skrobia w ziemniakach lub proste związki, takie jak cukier owocowy (fruktoza), cukier mleczny (laktoza), glukoza / dekstroza (glukoza) lub cukier słodowy (maltoza). Klasycznym cukrem przemysłowym jest dobrze znany biały cukier granulowany.

Niestety, bardzo często zawartość cukru w ​​produkcie jest celowo „ukrywana” przed nami, konsumentami. Na etykiecie znajdziesz na przykład nazwę "sacharoza" lub "syrop glukozowy", który jest tanim substytutem cukru stołowego. Często zdarza się, że produkty zawierają czysty cukier winogronowy (glukozę), cukier owocowy (fruktozę), cukier mleczny (laktozę) lub cukier słodowy (maltozę). To rafinowany cukier przemysłowy. Skutki ich jedzenia dla naszego zdrowia są tak samo poważne, jak w przypadku konwencjonalnego cukru domowego.

Tak zwany cukier brązowy, buraczany czy trzcinowy nie jest niestety lepszy dla zdrowia niż cukier biały. Często do białego cukru dodaje się tylko barwniki i inne substancje, które mają zmienić kolor cukru.

Słodka trucizna czy naturalne źródło energii?

Cukier cukrowi nierówny. Cukier do użytku domowego jest szkodliwy, a cukier naturalny, taki jak ten znajdujący się w owocach, warzywach lub całej żywności, jest cenny. Produkty go zawierające nie tylko stanowią źródło energii, ale też dostarczają nam witamin, minerałów i pozostałych składników odżywczych.

Warto pamiętać, że warzywa i owoce, a także produkty z mąki z pełnego przemiału oraz kasze są źródłem zaliczanego do węglowodanów błonnika. Błonnik to inaczej włókna roślinne, które w większości przypadków nie są trawione, a mimo to są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Rolą błonnika jest przyspieszenie perystatyki jelit, ale też m.in. wiązanie toksyn. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. I co ważne dla osób na diecie: przyspiesza metabolizm! Skoro mowa o błonniku: pamiętaj, że wiąże on sporo wody. Jeśli nie będziesz pić dostatecznie dużo, zamiast przyspieszyć pracę układu pokarmowego, możesz osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.

Słodkie życie bez cukru?

Negatywne skutki nadmiernego spożycia cukru (w gospodarstwie domowym) to m.in. brak energii, depresja, problemy żołądkowe i jelitowe, choroby skóry, zaburzenia snu i zwiększona podatność na infekcje.

  1. Zamiast cukru użyj owoców, np. Banana, suszonych śliwek lub daktyli.
  2. Zaplanuj z wyprzedzeniem, co chcesz ugotować, zamiast stać przed lodówką z burczącym żołądkiem. Ułatwi Ci to zdrową (i niskocukrową) dietę.
  3. Regularne posiłki hamują apetyt (na słodycze).
  4. Zjedz właściwą rzecz: jeśli poczujesz głód w drodze do pracy lub Twoją silną wolę stępi zapach słodkich smakołyków z cukierni na rogu, upewnij się, że zawsze masz w kieszeni zdrową przekąskę, np. Mieszankę bakalii, suszone owoce, chipsy warzywne lub zdrowy batonik orzechowy.

Skutki nadmiaru cukrów prostych w diecie

Cukier osłabia układ odpornościowy i czyni organizm podatnym na choroby zakaźne. Nawet średnia dzienna ilość spożywanego cukru wystarcza, aby znacząco osłabić układ odpornościowy. Bakterie, wirusy, grzyby i pasożyty mają ułatwione zadanie, a my stajemy się podatni na wiele problemów zdrowotnych. Cukier może wywoływać następujące objawy lub przyczyniać się do ich rozwoju:

  • Niewytłumaczalne zmęczenie, brak chęci i energii
  • Depresja, niepokój
  • Problemy żołądkowe i jelitowe (wzdęcia, gazy, biegunka i zaparcia)
  • Wypadanie włosów, choroby skóry, infekcje grzybicze, bóle menstruacyjne
  • Nerwowość, bezsenność, słaba koncentracja

Prawidłowe trawienie to podstawa, gdy chcesz, by składniki odżywcze i witaminy były wchłaniane oraz wykorzystywane przez Twój organizm. Toksyny i końcowe produkty przemiany materii są wydalane szybko i całkowicie tylko wtedy, gdy mamy sprawny układ pokarmowy. Choćby dlatego warto zadbać o ograniczenie cukrów prostych w diecie, a zwiększenie liczby produktów zawierających błonnik. Pozytywne efekty życia bez cukru są wyraźnie zauważalne i pomogą Ci poczuć się lepiej w swoim ciele. 

Zobacz też:

08. lutego 2021 r.
Zamknij menu