5 rad jak ustrzec się przed wirusami

Jak pokazały ostatnie tygodnie coś takiego jak maleńki, niewidoczny gołym okiem wirus, potrafi postawić na nogi cały świat. I choć nie opracowano jeszcze szczepionki na koronawirusa, jest wiele prostych sposobów, by chronić się przed zarażeniem nie tylko nim, ale też innymi patogenami. Większość z nich jest banalnie prosta!

1. Myj ręce. Często!

Większość wirusów, w tym nowy koronawirus po wniknięciu do organizmu nawet przez 28 dni może nie dawać żadnych objawów. Jak pokazują najnowsze badania średni okres intubacji wynosi 5,5 dnia. Oznacza to ni mniej ni więcej, że zarażają osoby, które są tego zupełnie nieświadome. W wyniku kichnięcia lub kasztu wirus zostaje wyrzucony na odległość około 3 metrów, po czym osiada na powierzchni i pozostaje tam do 12 godzin. Dobre wiadomości? Nie lubi ciepła, nie przetrwa więc na słońcu ani w trakcie prania. "Nie przeżyje" też mycia rąk, a to nimi najczęściej przenosimy patogeny w okolice gardła i nosa.

Wynika badań amerykańskiego Centers fo Deasease Control and Prevention (CDC)  jasno pokazują, że regularne mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia patogenami o połowę. Warunkiem jest jednak to, by ręce myć stosunkowo długo (20-30 sekund) i dokładnie, a także używając do tego mydła. Skąd wiadomo, że myjesz ręce wystarczająco długo? 20 sekund to tyle, ile trwa zaśpiewanie jednej zwrotki "Wlazł kotek na płotek".

2. Sport to zdrowie

Byle nie w nadmiarze! O ile po przebiegnięciu maratonu Twoja odporność na chwilę spadnie, o tyle codzienna, półgodzinna aktywność fizyczna stymuluje wytwarzanie białych krwinek. Odporność wzrasta nawet na 48 godzin po zakończeniu wysiłku! Jak pokazują badania osoby uprawiające sport chorują o 25% rzadziej niż te, które wolą poleniuchować na kanapie. Co więcej ci aktywni chorują krócej, a objawy infekcji są mniej dokuczliwe.

3. Jedz na zdrowie!

Chcesz wzmocnić odporność i chronić się przed wirusami? Jedz! Nie dużo, a mądrze. Wybieraj dobrej jakości produkty i postaw na zróżnicowane menu zawierające wszystkie najważniejsze składniki odżywcze. Unikaj diet eliminacyjnych (o ile nie masz do nich wskazań zdrowotnych). W stanach niedożywienia, które mogą wynikać także z nieodpowiedniej podaży składników odżywczych organizm niemal "zjada się od środka". Trudno się dziwić, że w tej sytuacji brak mu sił na wojnę z patogenami. On walczy o przeżycie!

4. Śpij!

Skrócenie czasu snu o 40% aż o połowę zmniejsza wydajność układu odpornościowego. Znaczne obniżenie liczby limfocytów obserwuje się też u osób, które są wystawiane na duży stres lub mają depresję. Sytuacje stresowe stawiają nasz organizm w stan gotowości. Układ nerwowy, hormonalny oraz immunologiczny pracują pełną parą. Brak im czasu na dodatkową walkę z infekcjami. Dlatego chcąc uniknąć zarażenia wirusem czy bakteriami dbaj o codzienny relaks.

5. Naturalne sposoby na odporność

Nasze babki znały ich mnóstwo i stosowały je z powodzeniem. Tymczasem my o nich zapominamy i traktujemy po macoszemu! Przykładem naturalnego sposobu na odporność jest mleczko pszczele, które wykazuje niezwykłe właściwości immunostymulujące oraz jest remedium przeciw stanom zapalnym. Nie tylko pobudza układ odpornościowy, ale też łagodzi objawy infekcji wirusowych. 

Myśląc o odporności nie możemy zapominać o ziołach. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje koci pazur - pnącze, które jest hodowane w Peru na wysokości około 800 metrów npm. Zioło wykazuje bardzo silne działanie immunostymulujące oraz przeciwwirusowe. Kupując je warto sprawdzić pochodzenie i nie dać się skusić na tańsze zamienniki hodowane w innych krajach niż Peru.

Zobacz też: Syrop imbirowy na odporność

11. marca 2020 r.
Zamknij menu