Rabarbar – przeżyj kwaśny dreszcz

Warzywo, które smakuje jak owoc – rabarbar. Podobnie jak szczaw, zalicza się on do rodziny rdestowatych i nie można wyobrazić sobie bez niego tradycyjnych wiosennych potraw. Długie łodygi w kolorze od zielonego do czerwonego są stosowane przede wszystkim do słodkich potraw, takich jak ciasta, zapiekanki czy kompot. W formie konfitury (chutney)  rabarbar pasuje również dobrze do mięsa lub potraw z sera, nadając im kontrastową słodko-kwaśną nutę. Najlepszy i najłagodniejszy smak ma tzw. rabarbar malinowy o jaskrawo czerwonych łodygach.

Sezon na rabarbar trwa od kwietnia do czerwca, po tym czasie nie powinien być już zbierany, ponieważ w procesie dojrzewania gromadzi kwas szczawiowy. Jego zawartość wzrasta przez całe lato. Świeży rabarbar poznasz po tym, że łodygi są twarde i błyszczące. To słodko-kwaśne warzywo można spożywać tylko po ugotowaniu. Zawiera bardzo mało kalorii – 100 gramów to jedynie 21 kalorii – i jest bogaty w składniki mineralne i witaminę C.

Składniki odżywcze w pigułce
  • Potas – reguluje gospodarkę wodną organizmu
  • Żelazo – jest odpowiedzialne za produkcję czerwonych krwinek i czerwonego barwnika krwi
  • Fosfor – wzmacnia układ nerwowy
  • Witamina C wspomaga metabolizm i system immunologiczny

Ponadto: Rabarbar zawiera wspomagający trawienie błonnik i kwasy owocowe, takie jak kwas jabłkowy, kwas cytrynowy i kwas szczawiowy. Ten ostatni jest jednak trujący dla organizmu w dużych ilościach. Nadmiar kwasu szczawiowego może powodować kamienie nerkowe i osłabia szkliwo zębów.

Warto wiedzieć

Liście rabarbaru zawierają bardzo dużo kwasu szczawiowego. Dlatego nie należy ich w żadnym wypadku spożywać. Używaj rabarbaru tylko w obranej i ugotowanej formie. W tym celu należy odciąć końcówkę łodygi nożem i ściągnąć włóknistą skórkę. Gotowanie obniża zawartość kwasu szczawiowego. Wodę z gotowania należy wylać. Oprócz tego dobrym pomysłem jest używanie tylko czerwonawej części łodygi i ewentualnie spożywanie rabarbaru razem z produktami mlecznymi.

W ten sposób zachowasz świeżość rabarbaru

W lodówce rabarbar utrzymuje świeżość przez ok. trzy dni. Należy go jednak zawinąć w wilgotną ściereczkę i nie kłaść w pobliżu jabłek, bananów lub pomidorów, ponieważ wtedy szybciej się zepsuje. Obrany i pokrojony na kawałki rabarbar można też mrozić.

Rabarbar inaczej

Oprócz kompotu z rabarbaru zdrową odmianą na stole jest rabarbarowy chutney (rodzaj konfitury, stosowany jako dodatek do mięs). Umyj w tym celu 400 gramów rabarbaru i pokrój go na małe kawałki. Usmaż na niewielkiej ilości oliwy trzy małe cebule, kawałek posiekanego imbiru, ząbek czosnku oraz pół drobno posiekanej papryczki chili. Dodaj rabarbar i gotuj wszystko na wolnym ogniu przez dziesięć minut. Następnie dodaj 40 gramów cukru i trzy łyżki octu, wymieszaj i zostaw na kolejne 20 minut. Chutney jest świetnym uzupełnieniem wielu potraw mięsnych, ale smakuje również wybornie z serem.  

21. kwietnia 2016 r.
Zamknij menu