Jak obliczyć wiek metaboliczny? Sprawdź, ile naprawdę masz lat!

„Zawsze jestem w idealnym wieku” mawiała Louise Hay. A ty? Ile naprawdę masz lat?

Byłaś kiedyś na zjeździe klasowym? Po 15 czy 20 latach niektórzy z Twoich dawnych kolegów i koleżanek całkowicie się zmienili. Inni wyglądają, jakby ząb czasu mógł się na nich jedynie połamać, bo na pewno nie dotknął ich zbyt dotkliwie. Jak to możliwe, że jedni wyglądają na 30. a inni będący w tym samym wieku na 50. lat? Odpowiedzią jest wiek biologiczny.

Wiek metaboliczny: co to takiego?

Jako wskaźnik stanu naszego organizmu w ostatnich latach używano terminu „wiek metaboliczny”. Dobra wiadomość: w przeciwieństwie do naszego wieku biograficznego, na nasz wiek metaboliczny możemy wpływać poprzez swój styl życia. Okazuje się, że nawet urodzone tego samego dnia bliźnięta w zależności od swojego stylu życia wraz z upływem lat mogą wyglądać inaczej i przede wszystkim inaczej się czuć. 

Wiek metaboliczny to nic innego, jak informacja o stanie naszego ciała, która ma wpływ na zdrowie i długość życia. M.in. od niego zależy tempo przemiany materii czy zdolność do regeneracji.

Oczywiście istnieją czynniki genetyczne, które determinują różne procesy w naszym organizmie. Jednak to, jak wygląda nasze codzienne życie pod kątem aktywności fizycznej, odżywiania i regeneracji, odgrywa równie ważną rolę. Na przykład sport powoduje, że nasze ciało jest „młodsze” i tak właśnie się czujemy. Jako klubowiczka Mrs.Sporty znasz to świetne uczucie! Ale czy wiesz, że to iż przychodzisz na trening dwa lub więcej razy w tygodniu naprawdę wpływa to na twój wiek metaboliczny? Inne ważne czynniki wpływające na szybkość starzenia się organizmu obejmują na przykład jakość snu lub stres, z którym musisz się zmagać..

 

JAK OBNIŻYĆ WIEK biologiczny?

Przyczyną różnego sposobu starzenia się są nie tylko geny, ale również czynniki środowiskowe I styl życia. Dobra wiadomość jest taka, że to od Ciebie zależy, jak szybko tyka Twój zegar biologiczny. Jeśli zastosujesz się do naszych 10 wskazówek, masz szansę na obniżenie wieku biologicznego.

1. ZREDUKUJ STRES

Jeśli chcesz obniżyć wiek biologiczny, postaraj się wieść mniej stresujące życie. Uważasz, że to niemożliwe? Z pomocą przychodzą techniki relaksacji! Wykonuj ćwiczenia oddechowe i jak najwięcej przebywaj na świeżym powietrzu. Dbaj o zdrowy sen i czas na relaks. I nie zapomnij od czasu do czasu wyłączyć komórki – nie ma ważniejszych rzeczy niż kilka chwil spokoju.

2. BĄDŹ AKTYWNA

Regularne i ukierunkowane ćwiczenia stymulują metabolizm i trenują układ sercowo-naczyniowy. Po każdym treningu wzrasta ilość serotoniny, a ty czujesz się lepiej. Przy takich korzyściach szybsze spalanie kalorii, a tym samym dbanie o odpowiednią wagę to głównie miły dodatek

3. ZDROWA I ZRÓWNOWAŻONA DIETA

Zdrowa dieta zapewniająca podaż wszystkich składników odżywczych i witamin ma ogromne znaczenie dla tego, jaki jest Twój wiek metaboliczny.

4. ŚPIJ DOBRZE

Około 1/3 czasu spędzamy na spaniu. Te 8 godzin ma ogromny potencjał rekreacyjny. Dzięki relaksującemu rytuałowi zasypiania bez telefonu komórkowego lub telewizora cały organizm regeneruje się, a hormony stresu ulegają rozkładowi

5. UTRZYMUJ STAŁĄ WAGĘ

Jeśli jesteś szczupły, twój organizm jest najmniej zanieczyszczony.

6. NIE PAL!

Palenie powoduje, że się starzejesz i powoduje wiele chorób. Paląc pozwalasz swojemu ciału starzeć się o około 10 lat!

7. PAMIĘTAJ O OCHRONIE PRZED SŁOŃCEM

Chociaż witamina D jest wytwarzana przez światło słoneczne, ważne jest, aby utrzymać zdrowy poziom.

8. TRENUJ MÓZG

Przełamując rutyny, odkrywając nowe projekty i zainteresowania, dzięki którym będziesz młody.

9. PIELĘGNUJ PRZYJAŹNIE

Przyjaciele, rodzina, hobby - wszystko to sprawia, że jesteśmy młodzi i rzucamy wyzwanie naszemu duchowi.

10. KOCHAJ ALBO RZUĆ!

„Kochaj albo rzuć” - szczęście jest niemal fontanną młodości. Nasze szczęśliwe hormony zapewniają naturalne działanie przeciwstarzeniowe.

JAK OBLICZYĆ WIEK METABOLICZNY?

Optymalna sytuacja to taka, kiedy nasz wiek biologiczny jest mniejszy lub przynajmniej równy wiekowi metrykalnemu. Gdy jest od niego większy, powinniśmy podjąć działania, które spowolnią proces starzenia się organizmu.

Na wiek metaboliczny wpływają:

  • metabolizm, tempo przemiany materii;
  • styl życia;
  • nawyki żywieniowe;
  • aktywność fizyczna;
  • równowaga hormonalna organizmu;
  • uwarunkowania genetyczne.

Jeśli chcesz obliczyć wiek biologiczny, musisz przede wszystkim poznać swoją podstawową przemianę materii, którą określa się symbolami PPM lub BMR. Wskaźnik ten pokazuje, ile energii musisz dostarczyć organizmowi, by zapewnić mu spokojną pracę wszystkich narządów. Kolejnym krokiem jest porównanie wskaźnika BMR do statystycznych wskaźników osób w tym samym wieku. 

Zapotrzebowanie energetyczne maleje z wiekiem, więc im wyższe zapotrzebowanie na energię, tym wiek metaboliczny jest niższy.

Od czego zależy podstawowa przemiana materii (BMR, PPM)? Od składu ciała, a więc od tego, czy mamy więcej komórek mięśniowych czy tłuszczowych. Jednym słowem nawet osoby o tej samej wadze mogą mieć różny wiek biologiczny: te, które mają więcej mięśni, potrzebują więcej energii, a tym samym mają niższy wiek metaboliczny. Zapotrzebowanie energetyczne komórek tłuszczowych jest zdecydowanie mniejsze.

Im większa nadwaga i więcej tkanki tłuszczowej, tym bardziej metabolizm spowalnia. A wiek metaboliczny rośnie.

Wiek metaboliczny a pomiary na Tanicie

W teorii odpowiedź na pytanie o to, jak obliczyć wiek metaboliczny wydaje się prosta. Jednak, gdy przejdziemy do szczegółów, pojawiają się komplikacje. No bo jak obliczyć swoją indywidualną przemianę materii? Dostępne w internecie kalkulatory pokażą nam ją w przybliżeniu i odnosząc się do statystyki, a my potrzebujemy bardziej dokładnych danych. Z pomocą przychodzi analiza składu ciała wykonywana w klubach Mrs.Sporty na specjalnej wadze Tanicie. Dzięki niej szybko w przybliżeniu określimy wiek metaboliczny.

Jesteś ciekawa, jak wygląda twój wiek mataboliczny? Przyjdź do klubu Mrs.Sporty i porozmawiaj na ten temat ze swoim trenerem. W klubie znajdziesz również cenne informacje na temat tego, jak możesz wpłynąć na swój wiek biologiczny.

Zapisz się na bezpłatną konsultację z trenerem >>>

[Autor: Paulina Kruszewska-Zelman]

01. listopada 2019 r.
Zamknij menu