Zadbaj o prawidłową postawę ciała - rozluźnij mięśnie barków i szyi

Bóle pojawiające się w rejonie szyi i barków to typowo kobieca dolegliwość – cierpimy na nią znacznie częściej niż mężczyźni. Ma to różnorakie przyczyny, wynikające najczęściej z jednostronnych obciążeń, przeciążeń i naprężeń lub ze zużycia części struktur postawotwórczych. Nic dziwnego - wiele kobiet pracujących przy komputerze, godzinami wpatruje się w ekran siedząc w tej samej pozycji. Ruchy wykonywane przy tego typu pracy są najczęściej również monotonne – przenoszenie wzroku i ruch głowy z kartki na ekran i na odwrót. Spędzając wiele godzin przy biurku, przyzwyczajamy się do konkretnej pozycji naszego ciała. Efektem są dolegliwości pojawiające się w obrębie szyi i barków.

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe wynikające z przeciążeń

Nieprawidłowa pozycja i jednostronne obciążanie mięśni powoduje ich skracanie oraz przyczynia się do twardnienia tkanki mięśniowej.  Stres i napięcie dodatkowe nasilają te dolegliwości. Konsekwencją jest ból szyi przy każdym ruchu. Nierzadko promieniuje on na barki i ramiona, powodując zawroty i bóle głowy.  I odwrotnie - choroby stawów barkowych mogą ujawniać się w postaci bólu w rejonie szyi.

Długotrwałe konsekwencje - zwyrodnienia stawów

Monotonne ruchy i przeciążenia nie niosą ze sobą tylko i wyłącznie konsekwencji krótkotrwałych, lecz wywierają także długotrwałe skutki, prowadzące do zwyrodnień stawów. Podczas gdy bóle mięśniowe w rejonie szyi wywołane monotonnymi ruchami mogą po pewnym czasie ustąpić, dolegliwości związane z degradacją stawów będą odczuwalne z różną instensywnością, ale nie znikną nigdy. Mogą one promieniować do barków i doprowadzać do drętwienia odczuwalnego w ramionach i dłoniach. Podobnie jak w odcinkach lędźwiowych kręgosłupa, również w odcinku szyjnym, może dojść do wypadnięcia dysku lub blokady kręgów.

Ruch - tak, lenistwo - nie!

Tak jak różnorodne są przyczyny bólu szyi i barków, tak różnorakie są metody ich leczenia. Ogólnie rzecz biorąc, godne polecenia są wszystkie metody terapii, które w zrównoważony sposób mobilizują do ruchu. Ćwiczenia o niewielkiej intensywności rozciągają i wzmacniają mięśnie, odprężają, pobudzają krążenie, napędzają przemianę materii i wpływają pozytywnie na sylwetkę. Korzystne działanie mają również masaże, zabiegi fizykoterapeutyczne oraz gimnastyka lecznicza.

Lepiej zapobiegać...   

Postaw na profilaktykę bólu w rejonie szyi i barków, wynikającego ze skurczów lub nieprawidłowej pozycji ciała. Jeśli chcesz się uchronić przed takimi dolegliwościami, weź sobie do serca 8 poniższych wskazówek:

  • Zwróć uwagę na ergonomię Twojego stanowiska pracy – ustal czy jest ono przyjazne dla Twojego kręgosłupa.
  • Unikaj monotonnych ruchów i jednostronnych przeciążeń.
  • Wzmacniaj mięśnie szyi i tułowia.
  • W miarę możliwości utrzymuj swoją głowę w pozycji pionowej.
  • Odreagowuj stres i rekompensuj go sobie chwilą przyjemności.
  • Zwracaj uwagę na swoją wagę. Nadwaga przyczynia się bowiem do nadmiernego obciążania Twoich stawów.
  • Zrób od czasu do czasu z pełną świadomością coś tylko dla siebie. Zwalczysz w ten sposób stres.
  • Stosuj podczas snu specjalną ergonomiczną poduszkę. W ten sposób odciążysz mięśnie szyi.

 Spędzasz dużo czasu przy biurku? Poniższe wskazówki są własnie dla Ciebie.

  • Wstawaj od biurka w regularnych odstępach czasu i rób spacery po pomieszczeniu.
  • Wyciągnij ramiona nad głową.
  • Regularnie wykonuj ćwiczenia rozciągające.
  • Unieś ramiona w górę i daj im swobodnie opaść.
  • Wykonuj ćwiczenia rozciągające grzbietu.
  • Regularnie zmieniaj pozycje za biurkiem.
  • Wyprostuj się, odciągnij ramiona w tył i wypchnij mostek do przodu.

Aż 90% przypadków problemów związanych z bólem w obrębie szyi i barków może wynikać z dolegliwości mięśniowych. Ruch jest zatem w tym przypadku idealną terapią.

01. września 2017 r.
Zamknij menu