Zdrowo i tanio? – praktyczne rady, jak oszczędzać na jedzeniu

1. Planowanie zakupów.

Planowanie zakupów spożywczych jest podstawowym elementem dobrze zorganizowanej kuchni. Wybierz jeden luźniejszy dzień, kiedy możesz poświęcić godzinę na zaplanowanie posiłków. Uwzględnij w tym osoby, za których wyżywienie również odpowiadasz. Przejrzyj gazetki promocyjne i uwzględnij je przy tworzeniu listy zakupów. W planowaniu pomoże ci też nasza aplikacja, którą pobierzesz na telefon.

Wypróbuj za darmo aplikację żywieniową Mrs.Sporty!

2. Sprawdź stan i zapasy.

Zanim wyruszysz do sklepu, sprawdź, co już masz w domu. Być może będziesz mogła wykreślić coś ze swojej listy, a dzięki temu w swojej kuchni nie będziesz przetrzymywać nadmiarowych zapasów żywności. Takim sposobem wiesz, co należy dokupić. Dzięki temu nic się nie zmarnuje.

3. Podążaj za listą zakupów.

Robienie zakupów bez listy może wpłynąć, na twoje wybory. Im więcej rozglądasz się po półkach, tym więcej czasu spędzasz w sklepie, a w konsekwencji więcej rzeczy wrzucisz do koszyka „na zapas”. Idź razem z listą i wykreślaj produkty, które już masz w koszyku, bez zbędnego rozglądania się po półkach.

4. Patrz do góry i na dół.

Marketing sklepowy działa na takiej zasadzie, aby ułatwić konsumentowi szybki wybór. Zazwyczaj produkty dobrze nam znane, droższe od zamienników, markowe oraz reklamowane umieszczone są na wysokości wzroku. Nie zapomnij spojrzeć na górę i na dół, gdzie znajdziesz produkty najtańsze.

5. Gotuj samodzielnie.

Gotowanie w domu jest dużo tańsze niż jedzenie na mieście. Wprowadź nowy nawyk, aby mieć codziennie czas na przygotowywanie posiłków w domu. Możesz skorzystać z gotowych pomysłów, które znajdziesz na naszym blogu oraz aplikacji żywieniowej, dzięki którym zaoszczędzisz czas. Gotowanie w domu jest dwa lub nawet trzy razy tańsze niż jedzenie na mieście. Jeśli nie masz czasu, aby gotować codziennie, poświęć kilka godzin z niedzielnego popołudnia i przygotuj posiłki na kilka dni.

6. Duże porcje to większa oszczędność.

Gotowanie większej porcji jednego dania pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze. Część ugotowanego dania możesz zamrozić i skorzystać z gotowego posiłku, kiedy brakuje czasu na przygotowywanie dania od początku. Przygotowujesz naleśniki lub pierogi? Świetnie! Wykorzystaj dwa rodzaje farszu. Dzięki temu będziesz mieć dwa zupełnie odmienne smakowo dania, a podobny czas przygotowywania.

7. Wykorzystaj resztki.

Kuchnia „resztkowa” jest bardzo ekonomiczna. Warzywa, które zostały z zupy, użyj do przygotowania sałatki. Mięso możesz wykorzystać do sosu. Z czerstwego pieczywa zrób grzanki i podaj je do zupy kremu. Makaron, który został z zupy, świetnie sprawdzi się do jajecznej zapiekanki, podobnie jak kasza, czy ryż.

8. Nie wychodź na zakupy na głodzie.

Jak to mówią „głodny nie jesteś sobą”! Jeżeli wybierasz się do sklepu, a w Twoim żołądku budzi się uczucie głodu, jest bardzo prawdopodobne, że nie będziesz trzymać się listy i dorzucisz do koszyka kilka produktów pod wpływem impulsu. Kiedy jesteś głodna, potrzeba fizjologiczna, jaką jest zaspokojenie oznak głodu, może być silniejsza niż potrzeba oszczędzania. Radzimy, aby przed wyjściem do sklepu zjeść owoc i wypić szklankę wody.

9. Korzystaj z nieprzetworzonych produktów.

Im bardziej przetworzone produkty, tym więcej czasu spędziły w zakładzie produkcyjnym, dlatego zarezerwowana jest dla nich wyższa cena. Dla przykładu: kasza jaglana jest tańsza niż nasiona ekspandowane. Wafle ryżowe są kilka razy droższe niż ich naturalny odpowiednik, czyli ryż. Ser żółty w kawałku jest tańszy niż ser żółty paczkowany i starty na tarce.

10. Poznaj marki własne.

Większość sklepów oferuje produkty tzw. marek własnych. Często konsumentom kojarzą się z niższą ceną i gorszym składem. Większość z nich powstaje tak naprawdę w największych i najbardziej znanych koncernach żywnościowych, a zazwyczaj są dużo tańsze niż ich markowi odpowiednicy. Zanim następnym razem włożysz do koszyka produkt ulubionej, reklamowanej w TV marki, sprawdź ten tańszy, na którym widnieje napis „produkt wyprodukowano dla…”. Nie zapomnij zwrócić uwagi na skład produktu. Jeśli nie masz co do niego zastrzeżeń, właśnie znalazłaś kolejny sposób na to, jak oszczędzać na jedzeniu.

11. Korzystaj z wyprzedaży.

Jeśli nagle w sklepie okazuje się, że Twój ulubiony produkt akurat jest w promocji, nie wahaj się! Zrób zapasy, ponieważ za kilka dni cena zazwyczaj wzrasta do wyjściowej. Upewnij się, że odpowiednio długa data ważności danego produktu umożliwi Ci zużycie go w odpowiednim czasie. Jeśli jest to tańsze mięso, warzywo lub owoc, spróbuj przedłużyć ich ważność, stosując takie metody jak np. mrożenie.

12. Kupuj to, co sezonowe.

Kupujesz w zimie pomidory i ogórki? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wtedy kosztują fortunę? Skorzystaj z mrożonek. Są dużo tańsze, ponieważ zbiory zbierane są w czasie ich najobfitszych plonów, co powoduje, że producenci nie muszą stwarzać sztucznego środowiska, aby wyhodować je w czasie niesprzyjającego im klimatu. Mrożone warzywa są dostępne w sklepie przez cały rok, a dzięki nim możesz zrobić koktajl, zupę krem, zupę, gulasz, sałatkę, czy użyć jako dodatek do obiadu.

12. maja 2017 r.
Zamknij menu