DZIEŃ 12: PROGRAM PŁASKI BRZUCH

Jak myślisz ile kalorii spalasz chodząc po mieszkaniu i do pracy? Dlaczego tak jest, że jedni mają płaski brzuch, a dużo jedzą, zaś inni nie jedzą nic i muszą nosić luźne ubrania?

Dużo nie znaczy bardzo kalorycznie

Wartość energetyczna (kalorie) produktów uzależniona jest przede wszystkim od zawartości wody i lipidów (główny nośnik energii). Na podstawie zawartości energii przypadającej na 100 g. produkty żywnościowe dzieli się na:

  1. bardzo wysokoenergetyczne (tłuszcze jadalne) – 750-900 kcal/100 g,
  2. wysokoenergetyczne (orzechy, czekolada, krakersy, boczek) – 450-600 kcal/100 g.,
  3. średnioenergetyczne (groch, płatki owsiane, makarony, tłuste mięso i wędliny, żółte sery) – 250-400 kcal/100 g.,
  4. niskoenergetyczne (pieczywo, jaja, twarogi, przetwory owocowe, chude mięsa) – 150-250 kcal/100 g.,
  5. bardzo niskoenergetyczne (chude ryby, warzywa, owoce, grzyby, mleko) – 30-100 kcal/100 g.

Już wiesz, jakie produkty warto wybierać?

Jaka jest Twoja całkowita przemiana materii?

Na dobowy wydatek energetyczny składa się podstawowa przemiana materii, a także wydatek energetyczny na wzrost, rozwój i pracę fizyczną. Podstawowa przemiana materii (PPM) to najniższy wydatek energetyczny i konieczny do podtrzymania funkcji życiowych, dodatkowo w optymalnych warunkach.

Ile przez cały dzień spalisz kalorii?

Weźmy za przykład aktywną kobietę bez nadwagi (wykonującą około 10 000 kroków dziennie, około 5-7 kilometrów). W ciągu dnia spala zazwyczaj około 400-500 kalorii. Podczas godzinnego treningu siłowego również od 300 do 400 kcal.

Jeśli jej podstawowa przemiana materii to 1450 kcal, do pracy poszła pieszo i wciągu dnia wykonała 10 000 kroków dodatkowo dorzuciła do swojej puli 300 kcal. Wieczorem ćwiczyła siłowo - znów 300 kcal, w związku z tym jej całkowita przemiana materii wyniosła w tym dniu 2050 kcal. To fura jedzenia!

Spontaniczna aktywność w kaloriach

  • Bieg (szybki - 5 min/km) - 780 kcal/godz
  • Szybki marsz (7 km/h) - 293 kcal/godz
  • Spacer- 228 kcal/godz
  • Pływanie- 468 kcal/godz
  • Energiczny taniec - 366 kcal/godz
  • Aerobik - 300 kcal/godz.
  • Boks - 558 kcal/godz
  • Gra w kręgle - 204 kcal/godz
  • Jazda na łyżwach - 426 kcal/godz
  • Jazda na nartach- 438 kcal/godz
  • Odkurzanie - 135 kcal/godz
  • Rower stacjonarny – 422 kcal/godz
  • Zmywanie – 140 kcal/godz

RADA NA DZIŚ: Bądź aktywna codziennie! Dzięki temu możesz zjeść nawet o 25%-30% więcej niż wynosi Twoja podstawowa przemiana materii!

13. sierpnia 2020 r.
Zamknij menu