DZIEŃ 13: PROGRAM PŁASKI BRZUCH

Trawienie to nie taka prosta sprawa! A co dopiero nadmiarowe spożywanie posiłków. Prawidłowe odżywianie rozpoczynające się trawieniem i wchłanianiem pokarmów w przewodzie pokarmowym, wymaga odpowiedniej koordynacji skomplikowanej czynności ruchowej oraz wydzielania szeregu rodzajów enzymów rozkładających składniki pożywienia. Przyjmowany przez człowieka pokarm ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym w kilku etapach. Dlatego nadmiar zapycha przewód pokarmowy. W zasadzie stoi w kolejce do strawienia. Unikaj przejadania się, a Twój brzuch nie tylko straci na objętości, ale odsłoni to jak naprawdę wygląda.

Skąd się bierze i jak rozpoznać głód?

W fazie głodowej, będącej fazą nerwową, wydzielanie soku żołądkowego odbywa się na drodze odruchów bezwarunkowych lub odruchów warunkowych.

Pierwsze z nich powstają wówczas, kiedy pokarm znajduje się w jamie ustnej i drażni receptory w jej błonie śluzowej. Impuls nerwowy, przekazywany nerwem błędnym do żołądka pobudza komórki główne błony śluzowej żołądka bezpośrednio i pośrednio Wydzielanie soku żołądkowego w tej fazie możne wywołać sam widok lub zapach pożywienia, bądź wyobrażenie jedzenia. Wówczas wydzielanie odbywa się na drodze odruchu warunkowego, bez konieczności stykania się pokarmu z receptorami jamy ustnej. Brak wypełnienia żołądka wywołuje skurcze głodowe, które wywołują impulsy przekazywane do ośrodka pokarmowego i do kory mózgu.

5 sposób na przejadanie się:

  1. Planuj posiłki.
  2. Jeśli Twoja praca jest na tyle wciągająca, że zapominasz o jedzeniu – ustaw sobie budzik i rób przerwy.
  3. Zawsze miej przy sobie przekąskę, która uratuje Cię przy przedłużającym się spotkaniu – wyskocz na 3 minuty do toalety i zagryź garść orzechów!
  4. Jeśli już się przegłodziłaś sięgnij po coś małego i odczekaj 20 minut, aż zaspokoisz pierwszy głód – dzięki temu nie zjesz wszystkiego, co masz w domu.
  5. Jeśli nie udało Ci się uniknąć przejedzenia koniecznie wybierz się na dłuższy spacer – to na pewno przyspieszy trawienie.

RADA NA DZIŚ: Pamiętaj: jeśli nie czujesz ssania w żołądku to nie głód – to zachcianka!

14. sierpnia 2020 r.
Zamknij menu