Olej kokosowy - Twój sojusznik w trosce o zdrowie

super food

Olej kokosowy jest jednym z produktów, które określa się mianem super żywności. Ta niesamowita i tajemnicza grupa żywności wykazuje pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu człowieka, a ponadto należą do niej produkty, które często nawet pomimo swojego dalekiego pochodzenia są dostępne w niemalże każdym sklepie, markecie czy nawet na targu. Jednym z takich produktów, który wywiera pozytywny wpływ na odchudzanie, jest właśnie olej kokosowy.

Najlepszym olejem, po jaki możemy sięgnąć, jest organiczny, nierafinowany olej kokosowy, z pierwszego tłuszczenia, który wpływa na zdolność ciała do zrzucenia nadmiernych kilogramów, co zostało potwierdzone przez wiele badań naukowych. Oto kilka właściwości oraz zalet stosowania oleju kokosowego oraz ich wpływ na odchudzanie.

Olej kokosowy zwiększy twoją energię w ciągu dnia i w czasie treningu

Kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym są niemalże w 100 % kwasami nasyconymi i należą do średnio-łańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCT), przez co są metabolizowane w organizmie w inny sposób niż pozostałe tłuszcze pochodzące z oliwy, oleju, masła, margaryny, tłuszczu mlecznego, orzechów i mięsa, których używamy na co dzień.Kolejną wyjątkowo zaskakującą rzeczą związaną z kwasami jest ich proces trawienia, co ma wpływ na pozyskiwaną i magazynowaną energię. Z powodu swojej budowy kwasy tłuszczowe MCT po spożyciu trawią się w wątrobie, a po strawieniu nie są magazynowane w tkance tłuszczowej, a  wręcz przeciwnie – to właśnie z nich szybko pozyskujemy energię na długi czas. Spożywany rano lub jako dodatek do kawy daje odczuwalnie wysoki poziom energii na kilka, a nawet kilkanaście godzin po spożyciu, co świetnie sprawia się przy okazji ćwiczeń fizycznych. 

Olej kokosowy zmniejsza głód

Proces trawienia oleju kokosowego zachodzący w wątrobie powoduje również tworzenie się ciał ketonowych, które zmniejszają uczucie głodu. Diety, które skutkują zwiększoną produkcją w organizmie ciał ketonowych dodają dużo energii, a dodatkowo są świetnym sposobem na utratę tkanki tłuszczowej, ponieważ przestawiają ciało na pozyskiwanie energii z adipocytów (naszych własnych komórek tłuszczowych). Taki mechanizm powoduje, że sięgamy po energię ze zgromadzonych zapasów, a dodatkowo nie czujemy głodu! 

Olej kokosowy chroni Twoje mięśnie

Trening oprócz tego, że dostarcza Ci przyjemności i spala kalorie powinien wzmacniać mięśnie, co dodatkowo powoduje przyspieszoną przemianę materii. Ćwiczenia na maszynach lub z obciążeniem własnego ciała będą świetnym sposobem na wzmocnienie mięśni, a aktywna tkanka mięśniowa to najlepszy „piecyk” pożerający energię i spalający tłuszcz. Spożywanie oleju kokosowego pomaga chronić białka mięśniowe przed rozpadem, czyli zmniejsza katabolizm mięśniowy. Dla nas kobiet, mięśnie to nie tylko siła i energia, ale przede wszystkim jędrne, smukłe i wymodelowane ciało.

Olej kokosowy przywraca równowagę hormonalną

Kwasy tłuszczowe są cegiełkami do syntezy pewnych związków w organizmie, bez których nie byłaby możliwa synteza hormonów potrzebnych do regulacji nastroju, procesów trawienia, funkcji płciowych oraz pracy tarczycy i wielu innych procesów biologicznych. To tylko część układów związanych z gospodarką hormonalną, która ma pośredni wpływ na masę ciała. Średnio-łańcuchowe kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym uczestniczą w przekształcaniu cholesterolu do sterolowych prekursorów hormonów. Tym właśnie sposobem olej kokosowy uczestniczy w wytwarzaniu hormonów odpowiedzialnych za szereg pozytywnych efektów zdrowotnych: poprawiają trawienie, redukują stres i wahania nastroju, zwiększają energię i pomagają spalić tłuszcz!

Olej kokosowy pomaga uregulować poziom cukru we krwi

Ze względu na wyjątkowy proces trawienia, olej kokosowy nie stymuluje i nie obciąża trzustki, co pomaga w zwiększeniu wydajności i efektywności jej pracy. Co więcej, olej kokosowy sprawia, że komórki łatwiej wiążą się z insuliną, co pozytywnie wpływa na zmniejszenie insulinooporności. Jest to nieprzyjemna, a często przypadkowo diagnozowana choroba - jedna z coraz bardziej popularnych w naszym społeczeństwie, natomiast nieleczona prowadzi do cukrzycy. Insulinooporność ma silny wpływ na zmniejszenie dostarczanej energii do pracy mięśni, natomiast kumulowanie jej w postaci tkanki tłuszczowej.  Stosowanie oleju kokosowego może pomóc zoptymalizować pracę trzustki i uwrażliwić tkanki na działanie insuliny, co unormuje i ustabilizuje poziom cukru we krwi i pomoże dostarczyć komórkom ciała energię potrzebną do pracy.

Jak spożywać olej kokosowy? 

Najlepiej zastąpić nim wszystkie oleje stosowane w kuchni. Można na nim smażyć, używać do pieczenia, smarowania, do deserów, mięsa i gotowania. Można zajadać się nim na surowo lub robić smaczne koktajle. Już niewielki dodatek dobrej jakości oleju kokosowego do każdego lub kilku posiłków pomoże w optymalizacji pracy Twojego ciała i poprawy parametrów zdrowotnych.

30. marca 2017 r.
Zamknij menu