Proste sposoby na oczyszczenie organizmu

Zadbaj o cały organizm i szybki metabolizm, dzięki kilku zmianom

Proste sposoby na oczyszczanie jelit

Oczyszczanie jelit to pierwszy krok, który możemy zrobić, aby skutecznie oczyścić cały organizm oraz przywrócić poprawne funkcjonowanie wszystkich procesów metabolicznych. Toksyny, grzyby, pasożyty i metale ciężkie mieszkają w pewnej ilości w komórkach każdego z nas, jednak to co możemy zrobić, aby zmniejszyć ich szkodliwy wpływ na ciało, to zmniejszyć ich ilość poprzez detoksykację komórek, usprawnienie wątrobowych procesów odtruwających, usunięcie złogów jelitowych oraz wytrucie żyjących w nas patogenów, a następne wydalenie z organizmu. Nie możemy pozbyć się ich całkowicie, jednak już częściowe usprawnienie procesów odtruwania i zmniejszenie ilości infekcji pasożytniczych pomaga przywrócić prawidłową mikroflorę jelit, która w odpowiednio stworzonych warunkach, będzie pierwszą i najważniejszą barierą immunologiczną chroniącą przed infekcjami. Zdrowe jelita wpływają na produkcję niektórych witamin, przyspieszają metabolizm poprzez zwiększoną absorbcję składników odżywczych, dbają o prawidłowe trawienie, dzięki czemu możemy pozbyć się dolegliwości z przewodu pokarmowego, a także dzięki stworzeniu odpowiedniego środowiska pozwalamy naszym jelitom uczestniczyć  w szlakach aktywacji hormonów m. in. gruczołu tarczycowego, co może mieć swój udział w odpowiednim metabolizmie. Te wszystkie procesy jesteś w stanie poprawić zaczynając już dziś i wprowadzając kilka zmian, aby odpowiednio przygotować kosmki jelitowe. 

1.   Cytryna

Ten znany od dawna owoc to jeden z najlepszych naturalnych sposobów na oczyszczanie jelit. Wyciśnięty sok z cytryny wzmaga wydzielanie enzymów trawiennych i silnie wspomaga pracę żołądka, dzięki czemu pokarm łatwiej się trawi i szybciej przechodzi przez przewód pokarmowy. Można zacząć od małej dawki np. 1 łyżka na ½ szkl. wody i stopniowo zwiększać ilość cytryny, aż do utrzymania stosunku 1:1. Pół cytryny w zupełności wystarczy. Wodę z sokiem z cytryny pijemy 10-15 minut przed śniadaniem. Osoby, które cierpią na nadżerki lub mają nadwrażliwy żołądek powinny zaczynać od mniejszych ilości.

2.\Woda z solą himalajską

To proste, aczkolwiek niezwykle skuteczne połączenie, jest staroindyjską metodą pomagającą pozbyć się złogów jelitowych i oczyścić kosmki oraz mikrokosmki całego przewodu pokarmowego z zalegających w nich resztek. Do przeprowadzenia oczyszczania metodą Szankh Prakszalana wykorzystuje się odpowiednio stężony roztwór soli, który spowoduje że woda nie będzie wchłaniana przez ściany jelita i wydalona z moczem, ale w całości przepłynie przez przewód pokarmowy, powodując efekt przemycia i oczyszczenia jelit. W tym celu potrzebujemy 5 litrów przegotowanej czystej wody, 5 łyżek soli oraz zastosowania lekkostrawnej diety w dniu poprzednim. Kurację najlepiej przeprowadzać regularnie raz na 2-3 miesiące, zawsze w dniu wolnym od pracy. Dokładny opis kuracji oraz korzyści wynikające z oczyszczania opisała Olga Jelisejewa w książe „Metody oczyszczania i regeneracji organizmu”.

3. Nawodnienie ścian jelit

Odpowiednio nawodnione ściany jelita pełnią nie tylko funkcję ochronną, ale są niezwykle ważne w procesie trawienia i usuwania toksyn z organizmu. Odwodnione jelito grube często jest przyczyną zaparć, które doprowadzają do zwiększonego wychwytu zwrotnego toksyn, dlatego uboczne i szkodliwe produkty przemiany materii nie są sprawnie wydalane i gromadzą się w organizmie. Co więcej, im dłużej pokarm zalega w jelicie, tym bardziej odwodnione są masy kałowe, a wtedy toksyny mają dłuższy kontakt z jelitem grubym i mogą ulegać zwrotnemu wchłanianiu do krwioobiegu. Organizm nawadnia się jedynie wodą z odrobiną soli, która sprawi, że świeżą wodę dostaną nie tylko nasze komórki ale również płyny międzykomórkowe.

4.    Pobudzenie jelit do wydzielania enzymów trawiennych.

Marketowa żywność w większości jest wzbogacana w konserwanty, pryskana substancjami chroniącymi przed psuciem, pakowana termicznie, napromieniowana, a następnie najczęściej spakowana w plastikowym lub aluminiowym opakowaniu, co powoduje, że jest żywnością martwą. Takie pokarmy długo się trawią i mogą zalegać w przewodzie pokarmowym. Żywa żywność wzmaga wydzielanie enzymów trawiennych, dlatego tam gdzie to możliwe, wybieraj produkty surowe tj. warzywa, owoce i koktajle. Gryzienie i przeżuwanie surowych warzyw odpowiednio wcześnie przygotowuje przewód pokarmowy do trawienia. Staraj się wybierać warzywa ekologiczne, z ogródka lub kupować na rynku.

5. Aloes

Wprowadź do diety prawdziwy miąższ aloesu, taki którego nie znajdziesz w żadnym markecie. Prawdziwy aloes usuwa pasożyty, drożdże oraz grzyby, wspomaga regenerację jelit, usprawnia trawienie, poprawia wchłanianie składników odżywczych, a więc zapobiega niedoborom i zmniejsza procesy zapalne w jelitach. Regularne picie odpowiedniej jakości miąższu z aloesu pomaga zmniejszyć infekcje bakteryjne i grzybicze oraz uregulować pracę przewodu pokarmowego. Nawet jeśli wydaje Ci się, że z Twoimi jelitami jest wszystko w porządku, możesz zastosować kurację profilaktyczną.

6.  Wyrzuć przetworzoną żywność i cukier

Niestety większość produktów, które znajdziemy w sklepie to sztuczny wymysł naszych czasów. Specjalnie modyfikowane produkty, nie są naturalnym i fizjologicznym pokarmem człowieka, ponadto nie odżywiają nas, a jedynie zapychają przewód pokarmowy, powodując brak głodu. Ciastka, wafelki, wafle ryżowe, ekspandowane ziarna, batoniki, pszenne produkty, gotowe mrożonki i tzw. „żywność wygodna” gotowa do odgrzania nie niosą nic dobrego, a jedynie sprzyjają powstawaniu zaparć i namnażaniu patogennej flory bakteryjnej. Kupując produkty spożywcze kieruj się zasadą „kupię to, co kupiłaby w sklepie moja prababcia”.

7.Zapobiegaj zaparciom

Jeśli masz zaparcia Twoje jelita nie oczyszczają się prawidłowo, co więcej, mogą powstawać uchyłki, zalegać kamienie kałowe, uszkadzając ścianki jelita i prowadząc do zatrucia organizmu toksynami i problemów z wrzodami, a w konsekwencji sprzyjając tworzeniu się zmian nowotworowych. W zależności, jak dużo pokarmów spożywasz, przyjmuje się, że powinniśmy się wypróżniać 1-2 razy na dobę, bez bólu i dyskomfortu. W żadnym wypadku nie stosuj aptecznych metod na oczyszczenie, z uwagi na to, że mogą rozleniwić naturalną pracę jelit.

8.  Sprawdź, jak trawisz

Twój kał świadczy o stanie Twoich jelit oraz o tym, jak przebiegają procesy trawienne. W szczególności, gdy cierpisz na niedobór tkanki mięśniowej lub problemy z budowaniem masy mięśniowej, masz braki witamin, anemię, zaparcia, wzdęcia czy też ciągłą chęć na słodycze i pomimo treningów gromadzisz tkankę tłuszczową zamiast mięśniowej możliwe, że Twoje jelita nie trawią pokarmu, który im dostarczasz. Obserwację jakości trawienia możemy wykonać samodzielnie, jednak na dokładną analizę kału pod kątem trawienia możesz udać się do laboratorium, a jest to jedno z podstawowych (aczkolwiek często zapominanych) badań diagnostycznych przewodu pokarmowego. Oczyszczenie jelit będzie pierwszym krokiem do poprawy trawienia. Kolejnymi aspektami, które poprawią strawność będzie: unikanie popijania, dokładnie przeżuwanie pokarmów, zakwaszenie żołądka, pozbycie się zaparć, wprowadzenie enzymów trawiennych, usunięcie pasożytów oraz dbanie o odstępy między posiłkami.

9.  Zielone koktajle

Poprzez dużą zawartość przeciwutleniaczy wspomogą naturalny detoks organizmu i usprawnią procesy oczyszczania złogów jelitowych. Jako podstawę do koktajlu wybierz jarmuż lub szpinak oraz ulubione dodatki warzywne oraz owocowe. Zmiksowane warzywa świetnie wkomponują się w kompozycję mieszanek, a ich smak można wzbogacić świeżym imbirem, cynamonem lub sokiem z cytryny.

10.   Odrobaczanie

Pasożyty są niekiedy potrzebne, jednak większość z nich może być groźna i wpływać na przeróżne aspekty pracy organizmu począwszy od układu pokarmowego, wystąpienia alergii, problemów z cerą czy zajściem w ciążę, a na układzie hormonalnym kończąc. W celu diagnostyki możemy udać się do laboratorium bądź udać się do odpowiedniego specjalisty na biorezonans, który pomoże ukierunkować dalsze działania diagnostyczne. Profilaktyczne odrobaczanie każdy z nas może przeprowadzić samodzielnie, jednak gdyby infekcja okazała się szczególnie uciążliwa lepiej zrobić kurację pod okiem lekarza, naturo paty lub dietetyka.

11.   Wprowadź probiotyki i żywą żywność

Ukisić można praktycznie wszystko, a dzięki spożywaniu produktów kiszonych dostarczasz bakterii kwasu mlekowego, które są niezwykle ważne dla jelit, a także chronią je przed patogenami.  Surowe warzywa i owoce również zawierają aktywne enzymy, które wzmagają pracę przewodu pokarmowego.

12.   Wyrzuć pszenicę

zawiera najbardziej szkodliwe frakcje glutenu, czyli mieszaniny białek o właściwościach zaśluzowujących nasze jelita. Wpływa niekorzystnie na mikroflorę jelit oraz niszczy połączenia pomiędzy enterocytami, czyli komórkami nabłonka jelitowego, co prowadzi do zmniejszenia powierzchni wchłaniania składników odżywczych. Nawet jeśli nie masz problemów z przewodem pokarmowym, może okazać się że jesteś wśród 80% osób, które nieprawidłowo reagują na gluten. Pszenica wpływa na niszczenie nie tylko komórek jelitowych, ale zawarte w niej frakcje glutenu atakują inne tkanki i organy prowadząc do ich zaburzonej pracy oraz przyczyniając się do rozszczelnienia jelit i powstawania chorób o podłożu autoagresji.

[Autor: Agnieszka Cioś]

26. marca 2018 r.
Zamknij menu