Szparagi – smukłe smakołyki

Sezon na pełne substancji odżywczych szparagi zaczyna się w kwietniu i oficjalnie kończy się 24 czerwca, aby rośliny mogły wystarczająco dużo czasu, by zregenerować się do następnego roku. Szparagi gwarantują przyjemność bez poczucia winy, ponieważ mają wiele witamin i minerałów, a przy tym niewiele kalorii. Wiele osób twierdzi również, że są one też afrodyzjakiem, ale o tym musisz już przekonać się sama.

Szparagi - co warto wiedzieć?

Szparagi należą do liliowatych i są spokrewnione z cebulą, szczypiorkiem i czosnkiem. Uwielbiane białe i zielone pędy szparagów są, ściśle mówiąc, pąkami ich kłączy, które znajdują się pod ziemią. Białe szparagi zostają tak długo białe dopóty, dopóki znajdują się pod ziemią. Mają delikatny i łagodny smak, z niewielką nutką goryczy. Przed przygotowaniem musisz je w całości obrać. Gdy tylko białe szparagi wyrosną na powierzchnię ziemi, zmieniają kolor na zielony. Zielone szparagi mają nieco intensywniejszy i bardziej orzechowy smak i mają tę przewagę, że wymagają obierania tylko na grubszym końcu.

Składniki odżywcze w pigułce

Czego można chcieć więcej - szparagi składają się w 93 procentach z wody i w ok. 2 procentach z białka. Prawie nie zawierają tłuszczu. Szparagi mają zaledwie 19 kalorie na 100 gram. Są więc odpowiednie dla osób dbających o dietę – chyba że podasz je z kalorycznym sosem holenderskim. Szparagi zawierają wiele składników odżywczych:

Witamina C i E: chronią komórki przed stresem oksydacyjnym

Kwas foliowy: bierze udział w wielu procesach przemiany materii – przede wszystkim w tych, które dotyczą wzrostu i podziału komórek.

Miedź: przyczynia się do właściwego transportu żelaza w organizmie

Potas i wapń: korzystnie wpływają na serce i układ krwionośny

Uwaga: Zawarta w szparagach asparagina podnosi poziom kwasu moczowego. Osoby, które cierpią na choroby nerek, powinny dlatego zrezygnować z jedzenia szparagów w większych ilościach. Jeżeli funkcje nerek są ograniczone, zbyt wysoki poziom kwasu moczowego może wywołać dnę moczanową. Nieprzyjemny, ale nieszkodliwy, jest intensywny zapach moczu po zjedzeniu szparagów, który dotyczy około 50 procent osób spożywających szparagi. Odpowiada za niego enzym, który rozkłada kwas asparaginowy. W procesie tym powstają związki zawierające siarkę. Kto nie ma tego enzymu, nie czuje nic.

Szparagi – jak wybrać najlepszy produkt?

Głównym kryterium przy zakupie powinna być świeżość – końcówki szparagów nie mogą być puste, mieć brązowych przebarwień ani być suche. Aby sprawdzić świeżość, możesz delikatnie ścisnąć ścięte końcówki. Jeżeli pojawia się sok, szparagi są z dużym prawdopodobieństwem świeże. Inne wskazówki: świeże szparagi można łatwo nakłuć paznokciem i nie łamią się pod lekkim naciskiem. Pędy powinny być sztywne i nie mogą się wyginać. W pojemniku na warzywa w lodówce szparagi trzymają się do dwóch dni – najlepiej zawinięte w wilgotną ściereczkę.

Słówko na temat ceny

Szparagi nie są najtańsze, ale cena jest adekwatna do produktu. Ich uprawa wymaga dużych nakładów środków, pielęgnacyjnych i pracy. Dopiero trzy lata po zasadzeniu szparagów zbiera się pierwsze pełne zbiory. Dodatkowo są w większości zbierane ręcznie. Jednak w trakcie sezonu ceny spadają i różnią się w zależności od regionu.

Jak gotować szparagi?

Szparagi z sosem holenderskim – tradycyjnie i ze smakiem. Jednak możesz przyrządzić te długie pędy również w inny sposób: udusić, usmażyć, zapiec w piekarniku lub podać jako porcję gotowanych warzyw z oliwą i cytryną. Szparagi są dobre w każdej postaci – smakują dobrze jako samodzielne danie lub jako dodatek, pasują do makaronu, ziemniaków i ryżu, mogą być przygotowane jako zapiekanka, quiche lub risotto. Nie ograniczaj swojej wyobraźni i sprawdzaj wszelkie możliwości na to, jak ugotować szparagi.

Przepis na szparagi

Sałatka ze szparagami i komosą ryżową

Jeżeli pokroimy białe szparagi obieraczką w bardzo cienkie paski, można je nawet jeść jako surówkę. W zestawieniu ze świetnym źródłem białka – komosą ryżową - całkiem szybko wyczarujesz lekki i orzeźwiający wiosenny posiłek. Wypróbuj nasz przepis:

500 g białych szparagów

pęczek rzodkiewki

mięta

250 g komosy ryżowej

3 łyżki oliwy

3 łyżki octu balsamicznego

sól i pieprz

Pokrój szparagi i rzodkiewki w cieniutkie paski. Wymieszaj je z drobno pokrojoną miętą. W tym czasie ugotuj w tym czasie komosę zgodnie z instrukcją na opakowaniu, odstaw do przestygnięcia i wymieszaj z warzywami. Zmieszaj oliwę i ocet, wmieszaj dressing. Dopraw jeszcze tylko solą i pieprzem i gotowe. Smacznego!

08. czerwca 2016 r.
Zamknij menu