Alkohol a tycie: Czy od alkoholu się tyje?

Kieliszek wina jest tak samo kaloryczny jak niejeden batonik. Czy alkohol powoduje tycie? Oczywiście!

Związek miedzy piciem alkoholu a tyciem jest znany od dawna. Wynika to z kaloryczności samego alkoholu, a także jego specyficznego metabolizmu oraz złych decyzji podejmowanych zwykle w stanie nietrzeźwości. 

Czy od alkoholu się tyje?

Alkohol dostarcza tak zwanych pustych kalorii. - mówi trener klubu Mrs.Sporty Piotrków Trybunalski - Alkohol jest odpowiedzialny za wzrost masy ciała oraz wpływa na rozwój otyłości brzusznej. Ilość kalorii w alkoholu jest zależna od jego rodzaju oraz dodatków, które zostały użyte na przykład do drinków

Co więcej spożywanie nadmiernych ilości alkoholu bardzo często wiąże się z objadaniem, spożywaniem niezdrowych pokarmów oraz poczuciem braku energii i chęci do wysiłku fizycznego. Warto pomyśleć, jak pić alkohol rozsądnie, bez szkody dla swojego zdrowia oraz wyglądu.

Zobacz też:

Alkohol a tycie

Alkohol powoduje tycie, ponieważ zawiera kalorie. Niestety są to tzw. „puste kalorie”, bez dodatkowej wartości odżywczej dla organizmu. Co więcej alkohol jest pozbawiony witamin i składników budulcowych. Kieliszek wina jest równie kaloryczny, co kawałek czekolady lub ciasta. Osoba, która spożywa alkohol w średniej ilości dostarcza organizmowi około 2000 kcal miesięcznie. Pomyśl, ile czasu musisz spędzić w klubie Mrs.Sporty,  by spalić taką nadwyżkę!

To jednak nie koniec negatywnych skutków picia alkoholu dla Twojej sylwetki. Czasem kieliszek wina wystarczy, byś na chwilę zapomniała o swoim mocnym postanowieniu ścisłego trzymania się zdrowego menu. Po alkoholu sięgamy po niezdrowe przekąski czy dania typu fast food. Im więcej pijemy, tym bardziej tracimy samokontrolę, a mocne postanowienia związane z dietą tracą swoją wartość. Jednym zdaniem? Bywa, że podczas jednej imprezy nadrabiamy wszystkie dodatkowe kalorie, których udało nam się nie zjeść przez cały tydzień trzymania się diety. Związek alkohol a tycie wydaje się więc oczywisty!

To wciąż nie koniec problemów! Organizm metabolizuje alkohol w pierwszej kolejności, przez co tymczasowo zmniejszają się jego zdolności do rozkładania tłuszczów, białek czy węglowodanów, sprzyjając ich magazynowaniu. My same dzień po wypiciu kilku dodatkowych kieliszków rozmaitych trunków nie czujemy się najlepiej, więc rezygnujemy z treningu.

Kilka faktów o alkoholu: Dlaczego powoduje tycie?

Puste kalorie w alkoholu to jedno. Jest jeszcze szereg rzeczy, które warto wiedzieć o alkoholu:

  • piwo, wino, wódka etc. - te wszystkie trunki zawierają alkohol etylowy tj. "etanol";
  • etanol to substancja aktywna biochemicznie, która niszczy tkanki, wpływa na sposób myślenia oraz upośledza koordynację ruchów;
  • dla związku tycie a alkohol kluczowy jest fakt, że etanol upośledza kontrolę zachowania, a więc też chęć podjadania, czy sięgnięcia po kolejną szklankę pełną pustych kalorii;
  • alkohol niekorzystnie wpływa na pracę takich narządów jak trzustka, wątroba itd., a także zakłóca wchłaniania substancji odżywczych z pożywienia
  • etanol szybko wchłania się do krwi podwyższając ciśnienie;
  • ze względu na przyspieszone bicie serca i zakłócenia oddychania, po alkoholu gorzej śpimy, a jak wiadomo niewyspanie jest jednym z czynników zakłócających pracę hormonów regulujących  uczucie głodu;
  • 1 g alkoholu to 7 kcal. Jeśli przyjmiemy, że duże piwo 4,5% ma 18 g alkoholu, oznacza to, że każde kolejne 500 ml piwa to dodatkowe 126 kcal;
  • Kobiety odczuwają negatywne skutki picia alkoholu przy dwukrotnie mniejszej jego ilości niż mężczyźni.

Ile kalorii ma alkohol?

Ile kalorii ma wino?

Liczba kalorii w 150 ml to:

  • białe wino stołowe – 84 kcal,
  • czerwone wino stołowe – 88 kcal,
  • riesling – 90 kcal,
  • merlot – 95 kcal,
  • szampan – 96 kcal,
  • chianti – 100 kcal,
  • białe porto – 175 kcal,
  • czerwone porto – 185 kcal,

Jaka jest kaloryczność piwa i cydru?

Liczba kalorii w 350 ml to:

  • piwo bezalkoholowe – 88 kcal,
  • cydr – 109–160 kcal,
  • piwo o zawartości alkoholu do 5,0 proc. – 145–150 kcal,
  • mocne piwo powyżej 8 proc. alkoholu – 198 kcal.

Ile kalorii ma wódka i mocne alkohole?

Liczba kalorii w 50 ml to:

  • whisky – 105 kcal,
  • gin – 105 kcal,
  • brandy – 116 kcal,
  • wódka czysta – 110 kcal,
  • rum (white and brown) – 136.

 Jak widać, najmniej kaloryczny alkohol to wino. ;)

W jaki sposób alkohol powoduje tycie?

  • Alkohol dostarcza dodatkowych kalorii;
  • Alkohol zwiększa apetyt;
  • Alkohol powoduje tymczasowe przestawienie szlaków metabolicznych;
  • Alkohol sprzyja rozwojowi otyłości brzusznej;
  • Alkohol powoduje utratę samokontroli.

JAK UNIKNĄĆ TYCIA ZWIĄZANEGO ZE SPOŻYWANIEM ALKOHOLU?

By uniknąć tycia spowodowanego alkoholem, nie trzeba decydować się na abstynencję. Poniższe wskazówki pozwolą lepiej kontrolować ilość kalorii przyswajanych wraz z alkoholem.

  1. Nie należy pić na pusty żołądek. Pity w ten sposób alkohol momentalnie się wchłania nie tylko prowadząc do upojenia, ale też podnosząc poziom cukru we krwi.
  2. Większość gatunków alkoholu zawiera cukry proste, przez co mogą wpływać na poziom glukozy we krwi, gwałtownie go podnosząc. Dlatego podczas zakrapianych imprez, należy robić regularne przerwy na posiłek.
  3. Należy wybierać drinki typu light i niskokaloryczne napoje gazowane.
  4. Warto mieć pod ręką wodę mineralną, by gasić pragnienie pomiędzy drinkami, ograniczyć ilość wypijanego alkoholu oraz uniknąć kaca na drugi dzień.
  5. Należy starać się unikać wysokokalorycznych koktajli oraz wieloskładnikowych drinków.
  6. Najlepiej pić drinki powoli, małymi łykami.
  7. Nie powinno się próbować za wszelką cenę dotrzymać kroku znajomym i pić „kolejek”. Bezpieczniejsze oraz zdrowsze jest spożywanie alkoholu we własnym tempie.
  8. Rozcieńczanie niektórych alkoholi (np. białego wina) odrobiną wody pozwala pić je dłużej i wolniej.
  9. Należy przestrzegać zalecanych norm spożycia alkoholu. Umiarkowane spożycie alkoholu to jeden drink dziennie w przypadku kobiet i dwa drinki dziennie w przypadku mężczyzn. Szczególnie niezdrowe jest weekendowe upijanie się.
  10. Przed wieczornym wyjściem warto przygotować sobie w domu zdrowe przekąski, by zaspokoić głód po powrocie z imprezy.
28. sierpnia 2019 r.
Zamknij menu