Szpinak - ulubiona potrawa Popeye’a

Ukryta moc warzyw

Nałóż na talerz trochę wiosny: łagodny w smaku młody szpinak to pierwsze pochodzące z krajowej produkcji świeże warzywo, które trafia do sklepów już w marcu. Jest ono szczególnie bogate w witaminy i minerały – słowo Popeye’a! Delikatne liście najlepiej spożywać na surowo w postaci sałatki z lekkim dressingiem. W  porównaniu z dojrzałym zimowym szpinakiem młody szpinak jest mniej gorzki i zawiera mniej azotanów.

To powinnaś wiedzieć o szpinaku

A propos azotanów: podczas wzrostu szpinak absorbuje sole azotanowe z gleby. Początkowo są one nieszkodliwe dla ludzi, jednak w wyniku działania bakterii przekształcają się szybko w toksyczne azotyny - w przypadku warzyw dzieje się tak, jeżeli są przechowywane przez dłuższy czas w temperaturze pokojowej. Aby tego uniknąć, należy pamiętać o dokładne umyciu szpinaku, przechowywaniu go, o ile to możliwe, w chłodnym miejscu oraz możliwe szybkim wykorzystaniu. Świeży szpinak zawinięty w wilgotną ściereczkę można przechowywać w lodówce maksymalnie dwa dni.

Składniki odżywcze w pigułce

To delikatne warzywo liściaste jest świetnym rozwiązaniem dla osób dbających o linię i zdrowy tryb życia. Zawierający zaledwie 22 kalorii na 100 gramów szpinak jest bardzo niskokaloryczny i bogaty w składniki odżywcze:

Prowitaminę A: poprawia widzenie
Witaminę C: wspomaga system immunologiczny
Witaminę B6: zapewnia prawidłowy metabolizm energii
Witaminę K: zapewnia prawidłową krzepliwość krwi
Kwas foliowy: wspomaga podział komórek

Ponadto: potas, wapń, magnez, mangan i żelazo - ten ostatni mikroelement jest odpowiedzialny za produkcję czerwonych krwinek i czerwonego barwnika krwi. Chociaż przez lata jego zawartość żelaza była przeceniana, szpinak zawiera mimo wszystko więcej żelaza niż, na przykład, czerwona kapusta lub sałata głowiasta.

Jak wykorzystać to warzywo?

Młody szpinak smakuje przepysznie na przykład w połączeniu z prażonymi orzechami włoskimi w sałatce. Zachęcamy do wypróbowania naszego orzechowego sosu vinaigrette, który świetnie komponuje się nie tylko z roszponką, ale również z młodym szpinakiem. Surowy młody szpinak jest także bardzo zdrowym składnikiem zielonych koktajli.

Można go również blanszować lub gotować, przyrządzić placuszki szpinakowe lub podawać z odrobiną masła lub oliwy z oliwek jako dodatek do głównego dania. Jeśli nie wykorzystasz całego szpinaku, pamiętaj, aby niezwłocznie umieścić go w chłodnym miejscu, dzięki czemu zapobiegniesz wytwarzaniu szkodliwych dla zdrowia azotyn. Najlepiej od razu przełożyć pozostały szpinak do czystego naczynia, zakryć je i wstawić do lodówki.

Smacznego!

10. marca 2016 r.
Zamknij menu