Nadciśnienie: regularne treningi i zmiana diety pomogą!

Około 30% Polaków choruje na nadciśnienie. Kolejne 30% ma ciśnienie w górnej granicy normy.

Kiedy mówimy o nadciśnieniu?

Ciśnienie jest to nic innego, jak nacisk wywoływany przez krew na naczynia krwionośne. Ciśnienie skurczowe określa nacisk podczas wypchnięcia krwi przez serce. Jego norma wynosi 120 mmHg. Ciśnienie rozkurczowe to nacisk krwi na tętnice pomiędzy uderzeniami serca. Jego wartość nie powinna przekraczać 80 mmHg.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie krwi?

Mierzenie ciśnienia krwi jest bardzo proste, o ile wcześniej się do niego właściwie przygotujesz. Nie wykonuj badania bezpośrednio po posiłku, kawie lub zapaleniu papierosa. Wynik pomiaru może być zaburzony także bezpośrednio po wysiłku. Jak zmierzyć ciśnienie?

Pomiaru najczęściej dokonuje się na lewej ręce. Wcześniej zdejmij z niej obciskające rękawy bluzki, biżuterię oraz zegarek. Usiądź i oprzyj się o krzesło plecami. Mankiet ciśnieniomierza powinien znaleźć się na wysokości serca. Wyniki najlepiej jest notować we wcześniej przygotowanym miejscu.

  • optymalne ciśnienie < 120/80 mmHg
  • prawidłowe ciśnienie 120/80 - 129/84 mmHg
  • wysokie prawidłowe 130/85 - 139/89 mmHg
  • nadciśnienie od 140/90 mmHg

Jak leczyć nadciśnienie?

Osoby borykające się z podwyższonym ciśnieniem powinny zgłosić się do lekarza, który przepisze właściwe leki na nadciśnienie. I choć należy bezwzględnie przestrzegać wszelkich wskazówek lekarza, sporo można też zrobić we własnym zakresie.

Z nadciśnieniem dość skutecznie można walczyć poprzez zmianę nawyków i wprowadzenie do swojej codzienności aktywności fizycznej. Jak pokazują nasze doświadczenia już po 2-3 miesiącach regularnych treningów ciśnienie naszych klubowiczek zaczyna się normować. Nie oznacza to jednak, że można w tym momencie odstawić leki na nadciśnienie! Będzie to możliwe jedynie za zgodą i pod kontrolą lekarza.

Dieta na wysokie ciśnienie

Osoby mające problem z wysokim ciśnieniem powinny również pomyśleć o zmianie diety. Warto zacząć od zastąpienia tłustych, smażonych potraw chudym mięsem. W diecie większości Polaków brakuje też bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe ryb. Kolejnym krokiem powinna być zamiana białego pieczywa na żytnie i wprowadzenie do jadłospisu większej liczby produktów pełnoziarnistych. Nie można również zapomnieć o stopniowej eliminacji soli z naszego jadłospisu. Nie tylko tej, którą sami dodajemy do potraw. Przyjrzyj się etykietom! Wiele gotowych produktów ma w sobie więcej soli, niż do tej pory przypuszczałaś!

02. października 2017 r.
Zamknij menu