Dieta bogata w białko

Smak, radość i samo zdrowie!

Już sama nazwa białek, zwanych inaczej proteinami, ma znaczenie: wywodzi się z greckiego słowa „protos” i oznacza „pierwszy” lub „elementarny”. I rzeczywiście białko jest elementarnym składnikiem zdrowej diety i należy obok węglowodanów i tłuszczów do najważniejszych składników odżywczych. Organizm potrzebuje poszczególnych składników białka – aminokwasów – do budowania mięśni, organów, tkanki łącznej, kości i komórek oraz do utrzymania prawidłowego funkcjonowania systemu immunologicznego.

Lepiej z umiarem niż w nadmiarze

Zatem najlepiej jeść dużo białka, aby budować mięśnie i zachować szczupłą sylwetkę na stałe? Tak, ale... jak zwykle chodzi o odpowiednie połączenie. Bo zbyt dużo białka może zaszkodzić organizmowi. Decydujące jest to, jakie białka dostarczasz swojemu organizmowi – czy są pochodzenia zwierzęcego czy roślinnego – i czy zachowujesz zdrowy umiar.

Białko – zwierzęce czy roślinne?

Ryby, mięso, jajka i produkty mleczne dostarczają białka zwierzęcego, jednak zawierają często dużo tłuszczu. Soja i rośliny strączkowe, orzechy i ziarna, ziemniaki i zboża to roślinne produkty białkowe, raczej ubogie w tłuszcze. Produkty zawierające białko zwierzęce powinny pokrywać maksymalnie połowę dziennego zapotrzebowania na białko, przy czym należy wybierać ich chude warianty. Nadmiarowe białko zwierzęce jest odkładane przez organizm w tkance łącznej i naczyniach krwionośnych i obciąża metabolizm i nerki.

Mięśnie potrzebują białka

Idealne jest zatem zrównoważone połączenie białek zwierzęcych i roślinnych. W ten sposób możesz uzyskać najwyższą biologiczną wartość. Jeżeli uprawiasz sport, Twój organizm potrzebuje 1 grama białka na kilogram masy ciała. Jeżeli zatem ważysz 70 kg, powinnaś spożywać dziennie ok. 70 g białka. W ten sposób pokryjesz swoje dzienne zapotrzebowanie i będziesz mogła w zdrowy sposób budować mięśnie, jako że Twoje mięśnie składają się w ok. 20 procentach z białka.

Białko – czynnik szczęścia

Pozytywnym skutkiem ubocznym zrównoważonej, bogatej w białko diety jest to, że syci bardziej niż węglowodany, pozwala rozwijać się mięśniom i wpływa na jędrność skóry. Krótko mówiąc, Ty i Twoje ciało czujecie się dobrze. Cieszy się także Twoja dusza: hormon dobrego humoru – serotonina – jest mianowicie zbudowana z aminokwasów – dieta bogata w białko uszczęśliwia!

Produkty bogate w białko

Pewnie chcesz wiedzieć, jak dużo białka znajduje się w rożnych produktach bogatych w białko. Oto nasza krótka lista, która pozwoli Ci się wstępnie zorientować:

jajko – 7 g białka

indyk, 100 g – 21 g

łosoś, 100 g – 20 g

brukselka, 100 g – 3 g

ziemniaki, 10 g – 2 g

soczewica, 100 g – 27 g

tofu, 100 g – 8 g

serek wiejski, 100 g – 13 g

migdały, 100 g – 19 g

Sprawdź zawartość białka w Twoich ulubionych produktach. Twój trener w Mrs.Sporty pomoże Ci chętnie w ułożeniu indywidualnego jadłospisu.

28. sierpnia 2017 r.
Zamknij menu