Obalamy mity - nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu - obalamy mity

 

Ćwiczysz systematycznie mięśnie dna miednicy? Nie? A czy myślałaś kiedyś, jak zmieni się

Twoje życie, kiedy pojawi się nietrzymanie moczu? Paniczne szukanie toalety, strój

maskujący plamy, krępujące sytuacje w miejscach publicznych, pieluchomajtki? Myślisz, że

ten problem Cię nie dotyczy? Sprawdź, czy nie powtarzasz utartych mitów i zapobiegnij

wysiłkowemu nietrzymaniu moczu.

 

Mit 1. “To nie mój problem”

Fakt: Problem wysiłkowego nietrzymania moczu nie dotyczy tylko kobiet starszych lub po

porodzie siłami natury. Coraz częściej dotyka on młode kobiety i to będące przed zajściem w

ciąże. Wynika to między innymi z siedzącego trybu życia, nawykowego przyjmowania

nieprawidłowej postawy ciała lub wykonywania obciążającej pracy fizycznej. Nie bez

znaczenia jest też aktywność fizyczna - szczególnie uprawianie sportów związanych z

podskokami lub podnoszeniem ciężarów. Na nietrzymanie moczu cierpi prawie 30% kobiet

przed 60 rokiem życia. Dlatego nawet jeśli jesteś młoda i nie rodziłaś, ćwiczyć mięśnie dna

miednicy codziennie i świadomie zapobiegaj tej nieprzyjemnej dolegliwości.

 

Mit 2. Po porodzie popuszczanie moczu jest normalne

Fakt: Twoje mięśnie dna miednicy po porodzie mogły utracić swoje naturalne napięcie,

zwłaszcza, jeśli nie trenowałaś ich w czasie ciąży. W takim przypadku, w okresie połogu,

zanim mięśnie wrócą do swojej prawidłowej długości i elastyczności, mogą Ci się przytrafiać

sporadyczne epizody nietrzymania moczu. Jeśli jednak minął już rok od porodu i czas

połogu jest już zakończony, a Ty nadal borykasz się z tym problemem, to sygnał, że coś jest

nie tak. Powiedz o tym swojemu lekarzowi i skonsultuj się z fizjoterapeutą, który nauczy Cię

co i jak ćwiczyć, aby jak najszybciej wrócić do pełnej sprawności.

 

Mit 3. Po cesarskim cięciu nie ma ryzyka wystąpienia nietrzymania moczu

Fakt: Mięśnie dna miednicy, podobnie jak mięsień poprzeczny brzucha, przepona i mięśnie

przykręgosłupowe tworzą tak zwany cylinder lub gorset mięśniowy, który ma za zadanie

utrzymać prawidłową postawę i wyprostowaną sylwetkę. Podczas cesarskiego cięcia

przednia część tego gorsetu zostaje rozcięta, co powoduje osłabienie pozostałych jego

części czyli między innymi i tak już osłabionych mięśni dna miednicy (to nie sam poród, ale

długi czas ciąży i ciężar rosnącego dziecka, wpływa na rozciągnięcie i osłabienie tych

mięśni). Dlatego cesarskie cięcie nie chroni Cię przed nietrzymaniem moczu.

 

Mit 4. Jedynie operacja może pomóc przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu

Fakt: Rzeczywiście w niektórych, zwłaszcza przewlekłych przypadkach nietrzymania moczu,

wykonanie operacji może być niezbędne. Niestety jeśli nie uzupełnisz jej odpowiednim

treningiem mięśni dna miednicy, możesz liczyć się po pewnym czasie z nawrotem

nieprzyjemnej dolegliwości. Dlatego operacja nie jest jedynym sposobem leczenia

wysiłkowego nietrzymania moczu. Bardzo często systematyczny trening pozwala w ogóle

zapobiec jej wykonaniu.

 

Badania przeprowadzone przez National Institutes of Health pokazują, że na wysiłkowe

nietrzymanie moczu cierpi:

10% kobiet w wieku 20 - 39 lat

27% kobiet w wieku 40 - 59 lat

37% kobiet w wieku 60 - 79 lat

48% kobiet po 80 roku życia.

22. września 2017 r.
Zamknij menu