KRĘGOSŁUP to maszyneria wielozadaniowa:

     

  • podpiera ciało

  • pozwala na wykonywanie ruchów

  • tworzy ochronny tunel dla rdzenia kręgowego

  •  

Całe to rusztowanie łączą stawy, więzadła oraz krążki popularnie zwane dyskami, które amortyzują wstrząsy, na jakie jesteśmy narażeni, kiedy chodzimy, biegamy czy uprawiamy sporty.

"Ruch może zastąpić wiele leków, ale żadne lekarstwo nie zastąpi ruchu" - już w XVI w mawiał Wojciech Oczko i ta zasada sprawdza się zwłaszcza w przypadku pleców. Wygodnictwo, mało aktywny tryb życia (nie mylić aktywności z pędem dnia codziennego), na który często składa się siedzenie za biurkiem, w samochodzie i przed telewizorem, sprawia, że zaczynamy się garbić, rozleniwiać układ kostny i mięśniowy. Jeśli się nie ruszamy, kręgosłup odzwyczaja się od obciążeń, więzadła i mięśnie słabną, krążki degenerują się i gorzej amortyzują. Osobom wykonującym ciężkie prace fizyczne, przyzwyczajonym do wysiłku, kręgosłup dokucza rzadziej niż pracownikom biurowym, którzy pół dnia siedzą, albo stomatologom czy kosmetyczkom godzinami stojącym nad pacjentami/klientami w pochylonej pozycji.

Ruch hartuje kręgosłup-wzmacnia go i uelastycznia, zmniejszając także ryzyko urazu. Musi to być jednak wysiłek stały, regularny i dopasowany do naszych możliwości. Najgorsi są "niedzielni sportowcy", którzy ćwiczą zrywami, okazjonalnie i zbyt intensywnie. 

Kręgosłupowi zdecydowanie nie służą:

     

  • lenistwo-wygodnictwo

  • łakomstwo

  • gniew-stres

  • nadwaga

  •  

Stan psychiczny: gniew, długotrwały stres, frustracje powodują kumulowanie się napięć mięśni, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym oraz w karku. 

Inne przewinienia to słabość do wysokich obcasów, noszenie torby stale na jednym ramieniu, zbyt długie siedzenie czy stanie, np. podczas zmywania naczyń czy prasowania. Na kłopoty z plecami pracujemy od dziecka-wadliwa postawa, unikanie zajęć wuefu, noszenie zbyt ciężkich tornistrów, to wszystko procentuje w późniejszych latach.

Gdy pojawi się lekki ból pozwól kręgosłupowi odpocząć: połóż się na boku lub na wznak z poduszką pod kolanami; możesz zastosować rozgrzewające kąpiele i maści. Przy bardziej dokuczliwych dolegliwościach nie obejdzie się bez środków przeciwbólowych, które co prawda złagodzą bolesność, ale nie usuną jej przyczyny. Dlatego, zamiast zbyt długo szpikować się na własną rękę lekami, lepiej wybrać się do specjalisty.

Wesprzyj swój kręgosłup:

Ruch jest zbawienny, pod warunkiem że nie jest zbyt forsowny. Odpowiednią gimnastyką wzmacniaj zwłaszcza te mięśnie, które stabilizują kręgosłup - obręcz barkową, brzuch i plecy; wskazane są ćwiczenia izometryczne, czyli powolne, przedłużone napinanie mięśni, natomiast ostrożnie z brzuszkami - należy wykonywać je przy ugiętych nogach i tylko z częściowym skłonem, bez dotykania głową kolan.

Zadbaj o odpowiednie rozluźnienie mięśni i powięzi:

Masaż rolkami doskonale rozluźnia ciało, niweluje skutki stresu, pomaga zrelaksować i wyciszyć organizm po treningu. Regularne autorozluźnianie powięzi i mięśni zapewnia znaczny wzrost gibkości ciała, zwiększenie przepływu krwi, lepsze odżywienie i nawodnienie tkanek, szybsze odprowadzanie toksyn. Daje efekt intensywnego masażu sportowego, który wspomaga regenerację mięśni po wysiłku, pomaga unikać kontuzji i przeciążeń, polepsza prawidłową postawę ciała. Rolując się rozbijasz także tkankę tłuszczową oraz pobudzasz produkcję kolagenu. Dzięki temu ciało nabiera jędrności.

Czym rolować plecy? jak się rolować?

Wałek (uwaga są różne twardości) to doskonały wybór dla osób aktywnych fizycznie, które poszukują uniwersalnej rolki do masażu całego ciała. Idealnie dopasowuje się do krzywizny ciała gwarantując precyzyjne i komfortowe rozluźnienie wybranych partii. Jest odpowiednio twardy do rolowania nóg, jak również przyjemny do masażu pleców. Przy jego użyciu z powodzeniem zregenerujemy się po każdym treningu czy długim dniu w pracy.

www.instagram.com/p/BnysB-6BQR7/

Duoball. Osoby cierpiące na bolesność mięśni kręgosłupa powinny sięgnąć po podwójną piłkę. Ten model rekomendowany jest dla osób z dużym napięciem mięśni prostowników wzdłuż kręgosłupa. Polecany dla osób z dyskopatią, migrenowymi bólami głowy, garbiących się. Pomaga rozluźnić mięśnie karku oraz odcinka piersiowego kręgosłupa, a także odcinek lędźwiowy.

www.instagram.com/p/Bo4q9pwhS3U/

Produkty do rolowania ciała przeznaczone są dla każdego bez względu na wiek i stopień aktywności sportowej. Więcej informacji u trenerek w klubie.

 

Agnieszka Gędek - trener personalny Mrs.Sporty Warszawa-Służew, trener Blackroll, instruktor Fitness

17. października 2018 r.
Zamknij menu