Porada treneki Marty - fizjoterapeutki.

Siedzący tryb życia - konsekwencje i profilaktyka.

Konsekwencje siedzącego trybu życia mogą być poważne!

Jak im zaradzić? Można powiedzieć, że siedzenie jest dla naszego społeczeństwa tym czym było palenie kilkanaście lat temu!  Palenie zdecydowanie wyszło z mody, natomiast postępujący rozwój cywilizacyjny doprowadził do tego, że siedzimy niekiedy po ok. 9-11 godzin dziennie (praca, samochód, dom). Nasz układ ruchu w toku ewolucji znakomicie przystosował się do pozycji dwunożnej. Właśnie będąc w pozycji horyzontalnej najlepiej odżywione są wszystkie układy naszego organizmu!

Pozycja siedząca niesie natomiast ze sobą wiele poważnych konsekwencji. Oto najważniejsze spośród nich:

     

  • ‪przyrost‬ macy ciała
  • ‪cukrzyca‬
  • ‪ból‬ pleców
  • ‪przykurcze‬ mięśni obręczy barkowej, zginaczy stawów biodrowych i kolanowych
  • ‪gorsza‬ praca narządów wewnętrznych, które w pozycji siedzącej nie są stymulowane do pracy przez mięśnie
  • ‪utrata‬ gęstości kości
  • ‪siedzenie‬ przez większość dnia zwiększa ryzyko zawału serce o 54% ‪#‎osoby‬ siedzące przez 6 lub więcej godzin w ciągu dnia 40 % częściej umierają przed 50 rokiem życia od osób, które siedzą 3 lub mniej godzin.
  •  

Porada Marty:

Nie zaniedbuj systematycznych treningów 3-4 razy po 30 minut aktywuje wszystkie mięsnie. Jednak jeślii dużo siedzisz, ustaw w telefonie alarm co 60 minut, przypominający o wykonaniu serii prostych rozciągań kręgosłupa, rąk i nóg! W czasie pomiędzy ćwiczeniami staraj się ustawiać kończyny dolne oraz kręgosłup w różnych pozycjach, będzie to swego rodzaju substytut poruszania się! Uwierz, że nawet siedząc w biurze można wiele zrobić dla zdrowia, a początkowe „zmuszanie” się do ruchu przejdzie w przyjemny nawyk! Profilaktyka jest zdecydowanie tańsza od leczenia (mniej przyjmowanych leków oraz rzadsze zwolnienia chorobowe).

 

źródło: blog.znanylekarz.pl/konsekwencje-siedzacego-trybu-zycia-moga-byc-...

17. stycznia 2015 r.
Zamknij menu