Silny układ odpornościowy - jak go wytrenować?

Odporność idzie w parze z efektami

Silny układ odpornościowy można wytrenować!

W chłodnych miesiącach trening dodaje energii i zwiększa odporność na stres. Dlaczego silny układ odpornościowy ma takie znaczenie w kontekście osiągania celów?   Metabolizm polega na współdziałaniu bardzo skomplikowanych zmian, jakie zachodzą w organizmie. Jego kompleksowe wzmacnianie pozytywnie wpływa na przemianę materii. Stres w każdej postaci działa na nasz organizm destrukcyjnie: Obciążenie umysłu spowodowane zarówno pracą, jak i codziennością, wirusami, zbyt intensywny trening i wszechobecność cukru w żywności – to wszystko osłabia nasz układ odpornościowy, wpływa zatem na nasz metabolizm.  

zdrowe jelita - szybszy metabolizm

Infekcje układu trawiennego również znacząco wpływają na obniżenie efektu, ponieważ zdrowe jelita produkują nie tylko witaminy będące aktywatorami w reakcjach metabolicznych ale wydziela też enzymy i aktywuje hormony tarczycy, które wpływają na "przyspieszenie" metabolizmu! Najgorsze w tym wszystkim jest to, że nie mamy energii na cały dzień, a na efekty treningu trzeba czekać dłużej.

Organizm ludzki wyposażony jest w zmyślne bariery ochronne.

     

  • Współczynnik pH skóry wynosi 5,7, przez co jest ona lekko kwaśna. Dzięki temu skóra stanowi swoisty płaszcz chroniący przed przenikaniem obcych zarazków do organizmu
  • Łzy zawierają enzym, potrafiący zabijać bakterie.
  • Ślina w ustach również zawiera podobny enzym. Poza tym śluzówka układu pokarmowego i reakcje chemiczne z jej udziałem stanowią ochronę przed bakteriami.
  • Kwas żołądkowy aktywnie wyniszcza czynniki zakaźne.
  • w dwunastnicy panuje środowisko alkaliczne, które nie sprzyja rozwojowi bakterii.
  • Pochwa chroniona jest poprzez kwaśne środowisko.
  • Pęcherz i moczowody opłukiwane są przez cały czas mocznikiem, dzięki czemu chronione są przed zagnieżdżaniem się bakterii.
  • Rzęski i śluz w górnych drogach oddechowych utrudniają przedostawanie się zarazków do układu oddechowego.
  •  

 

Co osłabia układ odpornościowy?

     

  1. Ciągły stres - Ilość komórek odpornościowych we krwi maleje. Naturalne komórki odpornościowe są mniej aktywne. Limfocyty T wolniej się dzielą, jak w czasie silnego stresu. 
  2. Niedobór snu - Kto śpi mniej niż 7 godzin na dobę, narażony jest na trzykrotnie większe ryzyko kataru, niż osoby śpiące przynajmniej 8 godzin na dobę. (4 letnie badania lekarzy z Uniwersytetu Carnegie-Mellon w Pitsburgu). Również jakość snu ma tutaj znaczenie: Osoby, które spędzają w łóżku więcej niż osiem procent czasu nie mogąc zasnąć, narażone są przeciętnie pięć razy bardziej na ryzyko zachorowania, niż osoby przesypiające całą noc normalnie
  3. Nadmiar cukru w diecie - Przy zwiększonej konsumpcji cukru zwiększa się w sposób niezrównoważony poziom cukru we krwi, co w konsekwencji może prowadzić do zakłóceń pracy trzustki. Ponadto cukier szkodzi florze jelitowej. Konsekwencje: Układ odpornościowy zostaje osłabiony. Powód, dla którego zdrowe bakterie jelitowe są tak wrażliwe na różnego rodzaju białe i brązowe cukry rafinowane o konsystencji krystalicznej nie został dotąd wyjaśniony 
  4. Przetrenowanie i brak regeneracji - Zbyt dużo treningu oznacza dla organizmu stres fizyczny, gdyż odporność organizmu narażona jest na szwank. Człowiek przetrenowany jest bardziej narażony na działanie wirusów i bakterii. Dodatkowo zaburzona jest koordynacja ruchowa co prowadzi do podwyższenia ryzyka kontuzji.
  5.  

29. grudnia 2016 r.
Zamknij menu